31 března, 2021

Proč je vitamín D důležitý a kde ho najít?

Vitamín D patří mezi vitamíny, které jsou pro naše tělo velice důležité. A teď je právě ta nejvhodnější doba pro jeho doplnění. Co udělat proto, abyste ho měli dostatek? Proč je vitamín D tak důležitý a kde ho můžete najít? To a mnohem víc se dozvíte v našem článku.

Co je vitamín D

Vitamín D je velice zásadní vitamín pro náš organismus. Spolu s vitamíny A, E a K tvoří skupinu vitamínů, které se snadno rozpouští v tucích. Vitamín D také můžeme zařadit do skupiny „vitamíny pro děti“, či „těhotenské vitamíny.“ Je to z toho důvodu, že je tento vitamín nenahraditelný. Proto by si ho pravidelně měl dopřávat opravdu každý z nás. Jistě si i vy vzpomenete na dobu, kdy vám babička nebo maminka dávala rybí tuk. Je to proto, že tato látka je právě v rybím oleji výrazně zastoupená.

Proč je vitamín D důležitý

Vitamín D je pro náš organismus důležitý proto, že přispívá k normálnímu vstřebávání fosforu společně s vápníkem. Vápník je velice důležitá látka, která zajišťuje tvrdost a pevnost našich kostí. S tvrdostí a odolností souvisí i stav zubů. Jestli vás trápí jejich bolest, či lámání, zaměřte se právě na konzumaci této zázračné látky. Vitamínem D zajistíte také to, že vaše tělo bude mít dostatek vápníku v krvi. Poslední a velice zásadní funkce je podpora imunity. Pokud tedy i vy tápete, jak posílit imunitu přírodní cestou, odpovědí je větší přísun v podobě konzumace vitamínu D.

Rozdělení vitamínu D

Vitamín D jako komplex je zodpovědný za minerální rovnováhu a fungování našeho organismu jako celku. Rozdělujeme ho na dva typy:

  1. Vitamín D2 (ergokarciferol)
  2. Vitamín D3 (cholekalciferol)

Zatímco první typ vitamínu D se nachází v rostlinách, druhý je naopak živočišného původu. Požitý vitamín D2 se v našem organismu vždy přemění na vitamín D3. Vitamín D v rostlinné podobě tělo zpracovává podstatně delší dobu než živočišnou formu vitamínu. Proto se zaměřte spíše na druhou variantu.

Vegetariáni ocení rostlinnou podobu vitamínu D v podobě tofu
Vegetariáni ocení rostlinnou podobu vitamínu D v podobě tofu. Zdroj: Pixabay.com.

V případě, že jste vegetariáni, konzumujte houby. Právě hříbky jsou jedním z příkladů rostlinného původu. Další variantou je tofu nebo čerstvá vymačkaná pomerančová šťáva.

Zařaďte do jídelníčku živočišnou variantu

Přemýšlíte, co do svého jídelníčku zařadit, abyste měli vitamínu D dostatek? Zaměřte se na zdravé živočišné tuky. Tento druh živočišného vitamínu D je pro tělo nezbytný a prospěšný. Nemusíte se tudíž bát, že by se přeměnil na tzv. viscerální tuk, který naopak zatěžuje naše vnitřní orgány v oblasti břicha. Zdravý živočišný vitamín najdete především v mořských rybách. Proto alespoň jedou do týdne přivítejte na talíř tresku, lososa nebo makrelu. Existuje i levnější varianta této zdravé stravy, a to v podobě rybího oleje. Dnes už děti nemusíte nutit do polívkové lžíce s mastnou tekutinu. Posílit imunitu u dětí můžete díky rybímu tuku v kapslích, který je dostupný běžně v lékárně mezi léky na imunitu. Milovníci pescetariánství mohou zařadit do stravy krevety, ústřice a další plody moře. V našem, vnitrozemním prostředí, si můžete vychutnat vitamín D v podobě hovězích jater. Z těch se dá připravit paštika. Další, i když ne tolik zdravá, ale zato chutná varianta, je orestování jater na cibulce, ke kterým jako přílohu můžete zvolit vařenou rýži. Nesmíme zapomínat ani na vejce a mléko, protože i z těchto domácích potravin máte možnost vitamín D získávat.

Živočišná podoba vitamínu D je obsažená v mořských rybách
Živočišná podoba vitamínu D je obsažená v mořských rybách. Zdroj: Pixabay.com.

Čerpejte vitamín D ze slunce

Náš organismus je schopný si vitamín D vytvořit sám. Jedná se ale pouze o případ, že je vystaven slunečnímu záření. Hledět tváří ke slunci můžete zejména na jaře, kdy sluneční paprsky nejsou tolik dráždivé, jako třeba v letních dnech. Ideální doba pobytu na slunci je alespoň 15–20 minut denně. Nezapomínejte svou kůži chránit opalovacím krémem, aby se na sluníčku nespálila. A to v každém ročním období.

Čerpejte vitamín D ze slunečních paprsků
Čerpejte vitamín D ze slunečních paprsků. Zdroj: Pixabay.com.

A jak posílit imunitu přírodní cestou a načerpat vitamín D přímo ze zdroje? Spojte příjemné s užitečným a zařaďte do ranních rituálů pro úspěšný den běh na slunci. V případě, že preferujete po probuzení spíše protahovací cviky, vezměte si s sebou karimatku a vyrazte si zacvičit ranní jógu. Jestli dáváte přednost procházkám v lese, doporučuji vyzkoušet tzv. lesní koupel. Ta je součástí východní filozofie wabi sabi. Vyznavači aktivního způsobu života si mohou sluneční paprsky dopřávat z vrcholku skal, kde jsou ke slunci o malý kousíček blíže.

Posilujte imunitu přírodní cestou

Otázka posílení imunity nás trápí především v období jarních a podzimních měsíců. A ačkoliv se mnohdy zdá, že vitamínu D, který posiluje naši obranyschopnost, přijímáme dostatek, opak je pravdou. Vsaďte proto na léky na imunitu. Vitamíny na imunitu zaručí, že tělo bude daleko odolnější. Zařaďte do jídelníčku i vitamín C, který najdete například v citrusech nebo v černém rybízu. Další tip pro posílení imunity je konzumace léčivých rostlin. Bylinný odvar z šípku nebo rakytníku je tou správnou volbou. Skvělým trikem, jak tělo nastartovat po zimě, je vyzkoušet očistný jarní detox, který můžete rovnu spojit s důkladnou očistou jater.

Dejte pozor na nadbytek vitamínu D

Pro naše tělo není dobrý nedostatek, ani nadbytek vitamínu D. Příznaky, že vaše tělo trpí „předávkováním“ látky poznáte jednoduše. Pociťujete bolest hlavy, je vám na zvracení, či se může dostavit akutní průjem. V tomto případě okamžitě vysaďte všechny doplňkové kapsle a vyhněte se na nějakou dobu pobytu na slunci. V případě, že se situace nezlepší, vyhledejte pomoc lékaře.

A jak do těla přijímáte vitamín D vy? Podělte se s námi o své zkušenosti v komentáři!

Jsem copywriterka, spisovatelka a koučka žen. Patřím mezi věčné optimisty. Ráda se učím nové poznatky, které s lehkostí sobě vlastní předávám ostatním.