9 března, 2021

Vegetariánství a jeho výhody a nevýhody

Vegetariánství je alternativní způsob stravování, kdy se z jídelníčku vynechá maso. Někteří jdou ale ještě dál a odmítají také produkty, které pochází z porážky zvířat. Tato dieta má více variant. O všech si v následujícím textu povíme. Budeme se zabývat také tím, jaké jsou pro a proti vegetariánství. Omezení konzumace živočišných produktů má totiž svá specifika, na která byste si měli dát pozor.

Co do vegetariánské diety nepatří

Vegetariáni se dobrovolně zříkají masné stravy. Na rozdíl od veganů ale jedí mléčné výrobky či vajíčka. Co tedy do vegetariánské diety nepatří?

  • drůbež
  • ryby a mořské plody
  • červené maso
  • produkty z porážky zvířat (želé atd.)

Jak vidíte, je to téměř opak keto diety, která stojí hlavně na bílkovinách z masných výrobků. Pravdou ale je, že keto se dá postavit i bez masa, jelikož bílkoviny (= proteiny), se nachází i v jiných potravinách.

Tuto dietu někteří lidé zaměňují za veganství. Obě se sice vzdávají masa a jsou si v mnohém podobné. Vegani jdou ale ještě o krok dále a odmítají plošně všechny živočišné produkty. A to se vztahuje nejen na mléko a vajíčka, ale například i kosmetické výrobky, med (protože ho vyrábí včely) či pivo, ve kterém jsou aktivní kvasinky. Ty někteří vegani považují za živého tvora, a proto konzumaci piva odmítají. Jak vidíte, vegetariánství je poměrně mírná dieta, která má přesto spoustu benefitů na lidské zdraví.

Vegetariánství je zdraví prospěšné
Vegetariánství je zdraví prospěšné. Je ale nutné zachovat vyvážený jídelníček. Zdroj: Pixabay.com

Druhy vegetariánství

Tato dieta je poměrně různorodá. Sami uvidíte, že pokud vám nevyhovuje základní typ, který kategoricky odmítá masnou stravu, můžete si vybrat trochu upravenou verzi. Přesto stále zachováte etický ohled a nepřijdete o zdravotní benefity. Setkáte se s více typy vegetariánství. Pojďme si je shrnout:

  • Pescetariánství dovoluje jíst ryby a mořské plody. Tato dieta je bohatá na omega 3 mastné kyseliny a má pozitivní vliv na lidské zdraví.
  • Pollotariánství znamená, že si neodpíráte kuřecí maso.
  • Laktovegetariánství nepovoluje maso ani vejce. Za to je ale povoleno konzumovat mléčné výrobky.
  • Ovovegetariánství zase nedovoluje jíst mléčné výrobky ani maso. Mohou se však jíst vejce.
  • Ovo-laktovegetariánství vynechává maso, mohou se ale jíst vejce a mléčné výrobky.
  • Flexitariánství je částečné vegetariánství. To znamená, že se stravujete jako vegetariáni, ale příležitostně si dopřejete i maso. Takoví lidé často nakupují u ověřených chovatelů a ekofarmářů. Chtějí mít jistotu, že se zvířetem bylo dobře zacházeno.
  • Fruktariánství je poměrně přísná dieta. Fruktariáni nejí teplotně upravovanou stravu a konzumují pouze ty potraviny, které přirozeně opadaly ze stromů či keřů, nebo nebyly získány násilnou cestou.

Proč být vegetarián

Proč se lidé stávají vegetariány? Důvodů může být několik. Nejčastěji se zřejmě setkáte s etickým ohledem. Lidé nechtějí působit bolest a stres zvířatům. To může vycházet z osobního přesvědčení či náboženství. Tak například v Indii je velké množství obyvatel vegetariány z karmických důvodů. Věří, že konzumace masa znečišťuje jejich karmu a v příštím životě by se jim to počítalo jako zlý skutek. S odmítáním masa se setkáte i u některých křesťanských proudů. Etické důvody ale najdete i na sekulárním západě. Především díky hnutí ochránců práv zvířat.

V poslední době je na vzestupu také ekologické hnutí, které zdůrazňuje negativní dopad chovu zvířat na planetu Zemi. Mluví se o znečištění, a především neudržitelnosti tak velkého množství hospodářských zvířat a velkochovů. Na poli o stejné rozloze se totiž vypěstuje více rostlinné stravy než živočišné. Pokud by se chovy zmenšily ve prospěch zeleniny, luštěnin či obilovin, nasytilo by se mnohem více lidí. Mezi další důvody se počítají také finance – maso je poměrně drahé.

Vegetariánství pro a proti

Dalším velkým plusem vegetariánství je jeho vliv na lidské zdraví. Pokud zvolíte vyváženou stravu a nic nezanedbáte, můžete tím jenom získat. Spoustě lidí například pomáhá v jejich boji s přejídáním – nad stravou více přemýšlí, plánují dopředu, a to jim pomohlo se tohoto nezdravého zlozvyku zbavit. Vegetariánství funguje jako prevence proti

  • srdečním chorobám
  • cukrovce
  • mozkovým příhodám
  • některým typům rakoviny
  • Alzheimerově chorobě

A co vegetariánství u dětí? Kanadští vědci z Akademie výživy publikovali studii, ve které tvrdí, že vyvážená vegetariánská strava je vhodná ve všech fázích života. Tedy i pro děti. Právě díky pozitivním účinkům, které má na lidské zdraví a organismus. U dětí je ale obzvlášť důležité, aby měli dostatečný příjem všech živin. Vegetariánství u děti je

vegetariánství rizika? Největším nebezpečím je nevyvážená strava. Spousta vegetariánů nad touhle věcí příliš nepřemýšlí. Začnou prostě odmítat maso a tím to pro ně končí. Ale nijak ho nenahradí. Spokojí se jen s přílohami. To je samozřejmě velká chyba. Pokud maso nenahradíte těmi správnými potravinami, riskujete nedostatek vitamínů, minerálů a dalších živin. To může odstartovat problémy s krvetvorbou a spoustu jiných nepříjemností. Jaké živiny vegetariáni nejčastěji postrádají?

  • jód
  • vitamín D
  • omega 3 mastné kyseliny
  • B12
  • selen

V dnešní době není žádný problém doplnit chybějící živiny suplementy. Ty seženete jak v lékárnách, tak specializovaných obchodech s výživovými doplňky. Pokud navíc správně sestavíte váš jídelníček, nebude vám chybět vůbec nic.

Vegetariánství má vlastní potravinovou pyramidu
Vegetariánství má vlastní potravinovou pyramidu. Najdete v ní vše důležité. Zdroj: Pixabay.com

Vegetariánství jídelníček

V našem článku jsme vás několikrát varovali před nevyváženou stravou. Jak tedy vypadá dobře sestavený jídelníček? Zřejmě už jste slyšeli o potravinové pyramidě. I vegetariáni mají svou verzi – pyramidu vegetariánství.

  • V základu je pečivo, cereálie, těstoviny a rýže. Jen o přílohách ale živi být nemůžete, a tak je potřeba stavět dál.
  • V dalším patře vegetariánské pyramidy najdete listovou zeleninu, klasickou zeleninu, ovoce a sušené ovoce. Zelenina připadá na 2 až 4 porce denně, ovoce 1 až 2 porce.
  • Třetí patro ukrývá mléčné výrobky, fazole a proteiny. Denně byste si měli dát 2 až 3 porce.
  • V nejvyšším patře, ze kterého by se měly denně skládat 1 až 2 porce jsou oříšky a semínka. O poslední příčku se dělí také s oleji, kterých byste si denně měli dopřát 2 až 3 lžičky.

V ideálním případě zcela vyřaďte průmyslově zpracované potraviny. Třeba i takovou müsli tyčinku si můžete vyrobit sami doma. Poohlédněte se po stravě, která nastartujte vaši imunitu, zaplní díru po mase a odlehčí váš jídelníček. Doporučujeme zařadit také mikrobylinky a další superpotraviny, které jsou bohaté na klíčové živiny.

Nestíháte vařit? Velkou výhodou dnes je, že venku narazíte na spoustu restaurací, kde vám rádi připraví pokrm podle zásad vegetariánství. Pokud tedy nad touto dietou přemýšlíte, můžete s ní začít klidně dnes. Nezapomeňte ale přemýšlet nad tím, jak se stravujete. Jinak si můžete naopak uškodit.

Jaký je váš názor na vegetariánství? Máte s ním nějaké zkušenosti?

Studentka historických věd a copywriter na volné noze se zálibou v hudbě, cestování a zdravém životním stylu.