12 ledna, 2021

Co to je pescetariánství a v čem spočívá?

Pokud byste se rádi začali stravovat odlehčeně, v současnosti máte na výběr ze spousty alternativních způsobů stravování a diet, které můžete vyzkoušet. Zdaleka to není jen vegetariánství či veganství. Už jste slyšeli o pescetariánství? V dnešním článku si povíme o tom, co to je pescetariánství a jaké jsou jeho výhody.

Co to je pescetariánství

Jde o alternativní výživový směr, kdy vynecháte červené maso i drůbež. Můžete ale konzumovat ryby, plody moře a další živočišné produkty jako je mléko, vejce nebo například med. Oproti vegetariánství a veganství je tato dieta méně striktní. Přesto má spoustu benefitů.

Pokud byste se ptali na původ této diety, pak bychom museli daleko do historie. Lidé v oblasti Středozemního moře se takto stravují po celá staletí. A patří mezi nejzdravější z Evropy. Pravdou ale je, že ji drželi spíše nedobrovolně a občas si dopřáli i červené maso. Jádro ale zůstává stále stejné. Obdobně vypadá také křesťanský půst během Velikonoc.

Samotný název – pesce, pochází z italštiny, kde označuje rybu. Pescetariánství je ideální volbou pro ty z vás, kteří nepomohou ze zdravotních důvodů pokračovat ve vegetariánství, ale nechtějí zcela přejít na živočišnou stravu. Tato odlehčená dieta dokáže dodat tělu chybějící živiny, o které přišlo během striktnějšího režimu.

Pescetariánství jídelníček

Když už jste zjistili, co to je pescetariánství, je na čase se seznámit také s jídelníčkem této diety. Sami uvidíte, že si můžete dopřát samé dobré věci a ani se nijak neomezovat, až na červené maso a drůbež samozřejmě. Pokud se rozhodnete tuto dietu vyzkoušet, vyrazte nakoupit

  • ryby
  • mořské plody
  • vejce
  • mléčné výrobky
  • luštěniny
  • zeleninu
  • ovoce
  • luštěniny
  • oříšky
  • kvalitní olej (olivový, sezamový atd.)

Pokud si tuto dietu volíte proto, že se chcete cítit a stravovat zdravě, stále je zapotřebí dodržovat určitý režim a rovnováhu. V jídelníčku dodržujte nejméně tři porce zeleniny denně a jednu porci ovoce. Ryby či mořské plody byste si měli uvařit minimálně třikrát za týden, jinak na sobě její účinky nijak nepocítíte. Které ryby jsou nejlepší?

  • pstruh
  • sleď
  • sardinky
  • losos

V nich najdete spoustu proteinů a zdravých omega 3 mastných kyselin. Jaké recepty pro pescetariánství vybírat? To je zcela na vás. Internet je plný inspirace – doporučuji zapátrat především ve středomořské kuchyni. Mořské plody jsou zase nejlépe upraveny na asijský způsob. Každému však chutná něco jiného.

Co to je pescetariánství? Dieta, která nastartuje vaši imunitu a posílí zdraví. Zdroj: Pixabay.com

Pescetariánství výhody a nevýhody

U lidí, kteří se stravují podle této diety, je mnohem menší riziko vzniku srdečních onemocnění. To je dáno nejen živinami, které se nachází v rybách a mořských plodech (především omega 3 mastné kyseliny, proteiny a vitamíny, které vegani a vegetariáni musí doplňovat uměle vytvořenými doplňky stravy). Je to také díky tomu, že omezíte červené maso, ve kterém se nachází více nezdravého tuku. Ten zvyšuje cholesterol a také pravděpodobnost, že budete mít v budoucnu problémy se žílami a krevním oběhem.

Dále posílíte imunitu – ryby a mořské plody jsou plné vitamínu D, který je pro její posílení klíčový. Nesmíte zapomenout i na další komponenty této diety. Například kvalitní rostlinné oleje jsou plné antioxidantů. V oříškách zase najdete zdravé tuky. Navíc působí protizánětlivě a zlepšují paměť.

Pescetariánství je dieta, která je šetrná k životnímu prostředí. Chovná zvířata zabírají mnohem více plochy než zemědělské plodiny – na stejném místě tak získáme potravu pro méně lidí. Nemluvě o tom, že jejich chov nebývá vždy šetrný k půdě jako takové. Pak je tu také diskutovaná uhlíková stopa, kterou chov zvířat na maso vytváří.

Tak jako každá bezmasá strava má i pescetariánství jisté nevýhody. Je tu především nebezpečí, že váš jídelníček nebude dostatečně vyvážený a vaše tělo začne strádat. Uvědomte si, že z rostlinné stravy se tělu hůře vstřebávají živiny. Je proto ve vašem zájmu dietu opravdu důsledně dodržovat a dopřát si dostatek bílkovin i z živočišných produktů. Jinak vám hrozí podvýživa, ale i přejídání způsobené hladověním.

Ne vždy nám také podmínky přejí. Proto je důležité se správně připravit. Víte, jak správně jíst v horách?

Tento typ stravy se dá bez problémů skloubit i s jinými dietami. Pokud tedy potřebujete zhubnout, doporučuji vyzkoušet pescetariánství v kombinaci s ketodietou.

A jak jste na tom vy? Vyzkoušeli jste už někdy nějaké alternativní směry stravování?

About the Author: Anna Macurová

Studentka historických věd a copywriter na volné noze se zálibou v hudbě, cestování a zdravém životním stylu.