8 března, 2021

Jak posílit imunitu pomocí 11 potravin?

Přemýšlíte, jak posílit imunitu v těchto časech? Nejlépe, jak posílit imunitu přírodní cestou? Možná máte dost chemie a chcete se spolehnout spíše na přírodní zdroje, na energii a vitamíny z přírody. Pokračujte ve čtení a dozvíte se, jaké potraviny na posílení imunity opravdu fungují, co z nich připravit, jak se správně stravovat, abychom předešli onemocnění a další tipy, jak na prevenci přírodní cestou.

Nechte tělo bojovat, ale posilte imunitu

Tělo, které je napadeno onemocněním, chce často tuto válku nejdříve zkusit bojovat samo za sebe. Chce pomocí svého imunitního systému nepřítele přemoci samo. Dejte mu prostor (alespoň pár dní) a nehrňte do sebe zbytečně veliké množství léků ve snaze ihned zastavit nepříjemný stav. Místo toho zvolte podpůrné nástroje – na posílení imunity potraviny opravdu fungují, a pomohou tak konečné výhře. Tělo tedy necháte válčit, ale poskytnete mu jakési brnění a správnou zbraň. Výsledek bude radostný. 

Jak posílit imunitu ovocem a zeleninou?

  • Citrusy

Kdo by neznal sílu citrusů. Citrony, pomeranče, grapefruity, mandarinky, pomelo,… Po nich sahá naprostá většina z nás, když na nás „něco leze“, nemáme pravdu? A tento krok je opodstatněný a velice správný. Citrusy totiž obsahují obrovské množství vitamínu C, který je esenciální pro boj s nachlazením. Skvělé je doplňovat je jako prevenci, například vodou s citrónem, která je dostupná naprosto každému. Chutnou a navíc dietní volbou je nakrájet plátky grapefruity a posypat skořicí. A mandarinka snižuje toxicitu ve střevech a dokáže v malé míře předejít rakovině tohoto orgánu, zakomponujte ji do svého ovocného salátu.

  • Kiwi

Toto ovoce z Číny disponuje velkým množstvím vitamínu C. Podporuje trávení, stav srdce a cév. Dokonce prý zbavuje stresu a zlepšuje koncentraci. Pro kvalitnější spánek sáhněte po kiwi přibližně hodinu před spaním. Přidejte jako prevenci do své ovocné misky.

  • Rakytník

Ne nadarmo se vyrábějí rakytníkové sirupy, kapsle a další doplňky. Rakytník obsahuje kromě obrovského množství vitamínu C i např. vitamín A a další. Blahodárně působí ale i na trávicí trakt, podporuje funkci krevního oběhu a funguje jako antioxidant. Nejen to, ale mnoho dalších benefitů se skrývá v této téměř „vitamínové bombě“.

  • Cibule

I cibule dokáže s nachlazením zatočit. Pomáhá při lehkých nachlazeních, ale také desinfikuje střeva, podporuje správnou činnost jater a slinivky a další. Vyzkoušet můžete cibulový koláč, polévku, kroužky nebo čaj! Jak na něj? Tři cibule pokrájejte, dejte do kastrolu, zalijte vodou, nechte vařit 10 min, sceďte, přidejte citron a oslaďte medem, příp. doplňte hřebíčkem. Možná to nebude „chuťovka č. 1“, ale vitamínová bomba určitě.

  • Česnek

Kdo by neznal česnekovou polévku, když na nás něco leze? Česnek má podobné účinky jako cibule, je také skvělý pro imunitu, má antivirové a antibakteriální účinky, snižuje cholesterol a mnoho dalšího. Můžete si připravit česnekový dip či pomazánku.

Okořeňte to imunitě!

  • Kurkuma

Tato rostlina z Asie pomáhá zvyšovat imunitu, má antioxidační účinky, funguje jako prevence bolesti kloubů, podporuje zdravou funkci trávení, pokožky, srdečního a nervového systému. To je mnoho důvodů, proč ji vyzkoušet. V jídle navíc skvěle chutná, nebojte se ji přidat do pokrmů! Skvěle doplní či nahradí kari. Vyzkoušet můžete např. kurkumové rizoto, výborně chutná s houbami a hovězím masem – budete tak mít pokrm nabitý vitamíny i proteiny!

kurkuma na posílení imunity
Kurkuma na posílení imunity. Zdroj: Pixabay.com
  • Chilli papričky

Chilli pálí. A také vypaluje – viry a bakterie. Ideální, když vás nachlazení přepadne. Navíc krásně prohřeje tělo, rozproudí krevní oběh, ale pomůže i při redukci hmotnosti. Z domácích chilli papriček si připravte chilli pastu, kterou pak doplníte vaše pokrmy, nasušte je či zavařte.

  • Zázvor

Čaj z čerstvého zázvoru. Každý ho známe, někdo ho má v nelibosti, jinému chutná. Tak či tak, zázvor je skvělým pomocníkem v boji proti chřipkám a nejrůznějším nachlazením. Jak posílit imunitu u dětí, když jim obyčejný zázvorový čaj prostě nechutná? Máme tip: Přidejte do teplého nápoje med, domácí ovocný sirup, lístky máty, popř. nařeďte s jejich oblíbeným čajem.

Síla ořechů a třeba i hub

  • Ořechy

Ořechy jsou dobré nejen na imunitu. Doplňují některé nezbytné vitamíny, pomáhájí udržovat zdravý mozek, pomůžou vám s pamětí a koncentrací. Vyrobte si například své oříškové máslo – jednoduše rozmixujte váš oblíbený druh ořechů, přilejte trochu panenského oleje, případně oslaďte medem. Můžete podávat na horkém toustu a s ovocem.

  • Med

Med – tekuté zlato. Pro své blahodárné účinky je používán celou věčnost, v babských receptech se nemálo objevuje. Dochuťte s ním bylinkové čaje, domácí limonády, nálevy, přidejte do bílého jogurtu. Med milují většinou i děti, patří tudíž mezi ideální potraviny na posílení imunity i pro vaše ratolesti.

čaj na posílení imunity
Zázvorový čaj s medem a citronem jako účinný pomocník na posílení imunity. Zdroj: Pixabay.com
  • Houby

Chcete další tipy, jak posílit imunitu přírodní cestou a zrovna máte po ruce nasušené či čerstvé houby? Zařaďte je také! Zvolte jednoduché a rychlé italské houbové rizoto. Budete tím mít i vyřešeno, co jíst dnes k večeři.

Jak ještě posílit imunitu? Odpočinkem!

Když už nás postihne nějaké nachlazení, můžete sáhnout po těchto téměř zázračných pomocnících:

Nohy nahoru – Prostě klídek. Naordinujte si dovolenou, klid a odpočinek. Náš organismus často reaguje nemocí na to, že si toho nakládáme prostě moc. Volá po úlevě. Je chytrý – ví, že pokud jsme nemocní, většinou nemusíme do zaměstnání, nemusíme plnit běžné domácí povinnosti, nemusíme uklízet, vyvařovat… zkrátka jen odpočíváme, hodně spíme, doplňujeme vitamíny, okolí se často stará. Workoholismus pojící se s přepracováním, stres, úzkost, hektický způsob života a další neduhy dnešní doby se mohou projevovat i touto formou. Přijměte to jako volání vašeho organismu o pomoc a poskytněte mu vhodnou (přírodní) léčbu a do příště se věnujte více prevenci.

odpočinek při slabé imunitě
Při snížené imunitě si naordinujte odpočinek! Zdroj: Pixabay.com

Spánek – Spánek je jedním ze základních pilířů našeho zdraví. Pokud si ho budeme dlouhodobě odpírat, zákonitě se to na našem zdraví objeví. Ať už v podobě podrážděnosti, větší výbušnosti, zhoršených kognitivních funkcí, zhoršenou pamětí, orientací, dlouhodobé únavy, depresí a úzkosti, zvýšeného rizika obezity až po poruchy hormonální rovnováhy či regenerace, poruchy srdečního svalu a dalších vážných stavů. Všichni už víme, že zvýšená hladina stresu zvyšuje pravděpodobnost onemocnění. Dopřejte si ideálně 7-8 hodin spánku. Tělo vám poděkuje.

Léky pryč – Mnoho lidí má tendenci se zásobovat léky s účinnými látkami (jako je Paracetamol apod.). Počkejte s nimi chvíli. Nemoc je proces, který si žádá, aby se do léčení zapojilo i tělo a proběhl proces, kdy se tělo „snaží“ se s nemocí vypořádat samo – i tak se mimochodem tvoří imunita. Tím, že ho ihned zásobujete léky, nemá šanci se samo začít „snažit“ a další onemocnění bude snášet o něco hůře. Nechte prostor pro jeho vlastní ozdravný proces.

Vitamíny a bylinky pro zdraví

Doplňte vitamíny a minerály – Základní pomůckou k rychlému zotavení je doplnit esenciální vitamíny a minerály, aby tělo mohlo opět nabrat sílu a energii. Doplňte zejména ty s antioxidační, antivirovou a protizánětlivou schopností – například vitamín E, samozřejmě vitamín C, magnézium, zinek a selen.

Léčivé rostliny a bylinky – Něco o benefitech těchto rostlinek jste si u nás mohli přečíst již dříve. Vypěstujte si svých pár druhů – není to těžké. Zakomponujte je do svého běžného dne, do vaření, do kosmetiky aj. Pomůžou vám od mnohých problémů.

Silný vývar – Perfektně zahřeje, prohřeje a také dokonce dokáže doplnit mnoho vitamínů a minerálů. Pořádně silný vývar prý dokáže postavit na nohy téměř každého. Pokud jste tuto pomoc nepraktikovali, zkuste  to!

Tipů, jak se správně stravovat, v souladu s tím, aby vaše tělo (a imunitní systém) dobře fungovalo, je mnoho. Nejzákladnější z nich je ovšem vždy doplňovat vitamíny, minerály, kvalitně se stravovat (zejména zařadit potraviny na posílení imunity, zelenina a ovoce, hodí se i jako prevence), dopřávat si kvalitní odpočinek, zařadit pohyb a stresovat se co možná nejméně.

A co pomáhá při nachlazení vám? Podělte se s námi o vaše tipy!

About the Author: Kateřina Machová

Nadšenec do psaní, cestování, hudby, hor, sportu, zdravé výživy, osobního rozvoje a psychologie. Milovník kávy, dobrých přátel, levných letenek, smíchu, vhodného i nevhodného humoru, dlouhých túr se psy.