30 ledna, 2021

6 tipů: Jak jíst zdravě a zároveň levně

Zdravé stravování je propírané téma dnešní doby. Lidé si mnohem více zakládají na svém vzhledu a na fyzičce. S tím jde nákup a konzumace správných potravin ruku v ruce. Jsou zde však zakořeněné stereotypy a mýty o tom, že tento styl života je drahý. Jak jíst zdravě a nepřijít o všechny úspory? Na toto téma přinášíme mnoho tipů. 

Zdravé jídlo nemusí být drahé 

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že dosavadní styl jídla musí být zcela nahrazen. Jistě i u vás se najdou nezdravé pochutiny jako chipsy, uzeniny, bílá mouka, sladkosti apod. Věřte, že až je přestanete kupovat, značně ušetříte. Zdravá strava je pouze o základních potravinách, plánování a domácím vaření. Ve výsledku spousta lidí ještě ušetří. 

Důvody, proč začít jíst zdravě

Proč chtějí lidi náhle změnit život? Co je k tomu vede? Někdy to jsou finanční důvody, zdravotní, etické nebo chtějí jen zkusit něco nového. Vymanit se ze stereotypu omáček, knedlíků a sušenek. Často také bývá pokládána otázka: „Jak jíst zdravě a zhubnout?” Ano, vedlejším účinkem je skutečně redukce váhy. Takže prospěšný bonus k tomu, že vás nebude trápit cholesterol, cukr v krvi a vysoký tlak. 

Zdravé jídlo redukuje hmotnost.
Zdravé jídlo redukuje hmotnost. Zdroj: Pixabay.com

Jak začít se zdravým jídlem

Musíte se naučit chytře nakupovat. Čtěte složení. To vám velmi pomůže. Pokud tam jsou ingredience, kterým nerozumíte, asi to nebude nic dobrého. Udělejte si zásobu základních potravin, nastudujte recepty na internetu, v televizi a knihách. Můžete načerpat informace i ve vašem okolí. Jistě se najde někdo, kdo vám do začátku pomůže a navede jak začít se zdravou stravou.

To, co si budete schopni připravit doma, vyrobte. Jsou to hlavně těstoviny, pomazánky, pečivo, marmelády, sirupy, zavářky, paštiky, šunka apod. Na něco budete potřebovat kuchyňské pomocníky, ale většinu vyrobíte s tím, co již máte doma. Tím, že půjde o domácí výrobu, budete přesně vědět složení jednotlivých výrobků. A ani to nebude tolik drahé jako v obchodě. Věřte nám! 

Ze začátku to bude potřebovat větší dávku odhodlání a trpělivosti, ale potom vám to už ani nepřijde. Nad jídlem musíte přemýšlet, a nejen tak něco bez rozmyslu jíst. Plánování jídelníčku na týden dopředu je klasikou.  

Chce to hodně ovoce a zeleniny. Což může být skutečný problém. Obzvláště v zimních měsících. I na to existuje způsob. Zamrazování, sušení, zavařování. To je cesta, jak si potraviny z léta, kdy je cena nízko, uchovat na zimu. Mnoho ovoce lze zpracovat do džemů, sirupu, hodit do mrazáku. Zeleninu si taky můžete naskládat v balíčcích do mrazícího boxu. V zimě už jen budete tahat předpřipravené porce.  

Co pít a jíst při zdravé stravě

Základ je pitný režim. Nejen, že je to jeden ze způsobů, jak se nabít energií, ale přispěje i k lepšímu fungování těla. 

Odnaučte se pití slazených čajů, limonád, alkoholu a džusů. Nahraďte to obyčejnou vodou a neslazeným čajem. Sami budete koukat, kolik peněz jste předtím utratili za alkohol a sladké nápoje. Je to velký kus rodinného rozpočtu. Jen touto změnou lze ušetřit několik stovek, někdy i tisíce. Záleží, co za alkohol se pilo. Voda není stejně drahá jako whiskey. Navíc nemá kalorie a dobře chutná. Můžete si ji ochutit, třeba plátkem pomeranče a lístkem máty. A úspory můžete použít na kvalitnější maso z farmy, bio bedýnky ovoce a zeleniny, kvalitní alternativní mléka a mouky. A tak by se dalo pokračovat. Zdravá strava je hlavně o správném přerozdělování peněz v rodinném rozpočtu. 

Na snídaně jsou oblíbené obilné kaše. Ale ne ty předražené. Pěkně doma uvařené. Ovesné a jiné vločky jsou skutečně velmi levnou záležitostí. Dochuťte je ovocem, čerstvým nebo sušeným. K obědu a večeři se hodí maso se zeleninou a menší přílohou. Naučte se jíst všelijaké obiloviny, luštěniny. Jde o potraviny, které nevyprázdní peněženku, jsou chutné a lze z nich tvořit mnoho pokrmů. Oblíbený způsob, jak jíst levně a zdravě.  

Kaše je způsob, jak jíst zdravě.

Kaše je způsob, jak jíst zdravě. Zdroj: Pixabay.com

Co se týká svačin. Někdo na ně nedá dopustit, jiný je nechce. Nejnovější poznatky ukazují, že člověk má jíst, když pociťuje hlad. Naučte se vnímat tělo. Nestačila mu snídaně? Tak si dejte hrst oříšků. A naopak, jste v čase oběda ještě plní? Odložte jídlo na později. Zdravé potraviny jsou sytější a paradoxně toho za den sníte méně. Další úspora, nemusíte toho kupovat tolik jako v případě průmyslově zpracovaných potravin. 

6 tipů, jak jíst zdravě a nepřijít o peníze 

  • Dbejte na dostatečný pitný režim. Hlad je převlečená žízeň. Omezte alkohol.
  • Čerpejte inspiraci a recepty na internetu. 
  • Naučte se milovat potraviny jako kuskus, bulgur, jáhly, polenta, tarhoňa, čočka a fazole. 
  • V létě se připravte na zimu. Zamrazte, usušte a zavařte vše co se dá. Budete to mít za mnohem lepší ceny a připravené ihned k použití.
  • Zbavte se starých zlozvyků a vyhoďte všechny nezdravé potraviny, a už je nikdy nekupujte. 
  • Jezte, když máte hlad. Sníte tak za den mnohem méně jídla.

About the Author: Sandra Franerová

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.