28 ledna, 2021

Jóga: Způsob, jak uvolnit tělo i mysl

Nádech a výdech. Nádech směřuje od břicha, přes hrudní koš směrem nahoru, ke klíční kosti. Výdech je o několik vteřin delší a uvolňuje. Cítíte tu lehce štiplavou mentolovou vůni v nosu? Ano, takto obvykle začínají jóga cviky. Dýchání je totiž základ. Jóga je způsob, jak uvolnit tělo i mysl. Protože, jak dobře víme, tak tělo i mysl jsou navzájem propojené! Díky tomuto spojení je normální a využitelná jóga v denním životě.

Náhled do minulosti

Jóga cviky jsou mnohem více než pouze cvičení. Když nahlédneme do minulosti, tak zjistíme, že je součástí kultury a filozofie východního myšlení. Už ve středověku v Indii se tzv. jogíni oddávali tomuto relaxačnímu cvičení. Zpočátku mělo sloužit jako způsob uvolnění těla, které se postupně, pomocí ásan, dostalo do klidového režimu. Tento stav následně směřoval až k meditaci. Postupem času se jednotlivé jóga cviky formovaly do již zmíněných ásan, které dostávaly své vlastní názvy. A tak můžete dnes zaslechnout například pozici bojovníka, kobry, či psa hlavou dolů. V současnosti se jóga necvičí pouze v ašrámech, jako v minulosti. Dnes není nic neobvyklého na tom, že se využívá jóga v denním životě. Tento druh sportu si může dopřát kdokoliv z nás už několik let kdekoliv po celém světě. Existuje i jóga pro děti, či jóga v těhotenství.

Východní filozofie
Východní filozofie. Zdroj: pixabay.com

Způsob protažení i formování postavy

V dnešní moderní době si můžete vybrat ten druh jógy, který vám sedí nejlépe. Je to způsob protažení i formování postavy. V případě, že si přejete shodit nějaké to kilo po Vánocích, je pro vás ideální tzv. power jóga, či vinyasa jóga. Není to ale jóga pro začátečníky. Je to rychlejší a dynamičtější cvičení, u kterého se pořádně zapotíte! Pravidelné praktikování power jógy vám může zaručit zpevněnou a krásnou postavu, po které touží opravdu každý z nás. Trápí-li vás bolest zad, či krční páteře, sáhněte po pomalejší verzi tohoto cvičení. V tomto případě jsou ásany jemnější, ale zato procítěnější. Skvěle se hodí pro všechny se sedavým zaměstnáním! Pomalejší jóga cviky jsou vhodné zejména jako jóga pro začátečníky! V programu fitcentra existuje speciální hodina, která se jmenuje právě již zmíněná jóga pro začátečníky.

Trendem 21. století je hot jóga, která se cvičí v prostoru, kde je až 40 ℃. Ano, i v tomto případě je to skvělý způsob formování a protažení postavy, kdy si dáte pořádně do těla a získáte postavu snů. Tyto jóga cviky se nedoporučují cvičit všem. Není vhodná například jako jóga pro začátečníky, jóga pro děti, či jóga v těhotenství. Pro ženy existuje speciálně druh jógy – a to hormonální jóga. Doporučuje se všem dámám bez ohledu na věk. Přejete si počít miminko? Pomocí jednotlivých cviků posílíte nejen svoje pánevní dno. Tento styl jóga cviků navíc můžete cvičit i v těhotenství. Pro všechny nastávající maminky existuje již zmíněná jóga v těhotenství. Ano, jóga v těhotenství ve vás opět začne odkrývat a poznávat bohyni, která se ve vás skrývala odnepaměti. Zasloužilé maminky mají šanci využít jógu pro děti.

Nejzákladnější sestava: Pozdrav slunce

Když se řekne jóga, tak si většinou i ten největší laik vybaví tuto sérii. Nejzákladnější sestava: Pozdrav slunce. Tato série je složená z několika jednotlivých ásan, které jsou báječné využít jako jóga v denním životě, například k rannímu protažení před prací! Jak samotný název napovídá, tak tzv. Pozdrav slunce je to nejmenší, co pro sebe můžete ihned po probuzení udělat. Navíc je tato jóga vhodná pro začátečníky, kteří teprve hledají ‚správný druh odpočinku‘ nebo jako úleva od bolavých zad, jako jóga v těhotenství.

Nejzákladnější sestava: Pozdrav slunce, začíná tak, že stojíte vepředu na podložce s rukama u těla. Následně dáte ruce před sebe, hlavu zakloníte dozadu, do hlubokého předklonu, a paže spojíte ve předu do modlitby. Váš trup se dostane dolů, až do pozice tzv. prkna, kde se nějakou chvíli zdrží. Z prkna se pomocí tricepsového kliku, kterému se říká chaturanga, přesunete do pozice kobry. Z kobry se nadzvednutím trupu nahoru přemístíte do relaxační pozice střechy, kde se můžete několika nádechy a výdechy zklidnit. Střecha slouží nejen k odpočinku. Ukazuje vám, co kde máte zkráceno a je potřeba protáhnout. Ruku na srdce, ne každý dá ihned chodidla až úplně na zem. Nejzákladnější sestava Pozdravu slunce končí přikročením obou chodidel dopředu, na podložku k pažím, kde z hlubokého předklonu se dostáváte opět nahoru, do stoje. Vydýcháváte v modlitbě s pažemi vepředu před hrudníkem.

Pro noční sovy existuje obdoba ranního cvičení, jmenuje se Pozdrav měsíce. I tímto způsobem se dá praktikovat jóga v denním životě. Tato již zmíněná série ásan je ideální cvičit těsně před spaním. Zaručuji vám, že po provedení této sestavy budete spát jako miminko!

Cviky na protažení zad
Cviky na protažení zad. Zdroj: pixabay.com

Cvičení doma i ve fitcentru

Jóga je nyní tak populární druh cvičení, že ji naleznete skoro v každém velkém fitcentru! Je jen a jen na vás, pro které se z již zmíněných druhů rozhodnete. Zpočátku rozhodně doporučuji cvičit s profesionálem, ve fitcentru. Velice často se stává, že jednotlivé ásany doma cvičíte chybně. Proto, abyste se tomuto již jako začátečnici vyhnuli, cvičte nejprve s trenérem, který má předcvičování jógy už v malíčku. Za nějakou dobu zjistíte, že si s jednotlivými jóga cviky, které se většinou pravidelně opakují, vystačíte sami doma pouze s karimatkou.

Třídění myšlenek

Jak jsem zmiňovala již na začátku, jóga je nejenom cvičení, je to mnohem, mnohem více. Součást východní filozofie, hinduismu, přechodu do meditace. Ano, díky protáhnutí těla docílíte zklidnění myšlenek. Tím, že se soustředíte na jednotlivé pozice, dokonale zaměstnáte i hlavu, která tím pádem úplně ‚vypne.‘ Postupem času si začnete uvědomovat, že se uvolňujete nejen po tělesné stránce, ale je vám zkrátka tak nějak lehčeji i na duši. Přesně tak, je to vskutku opravdový zázrak, který stojí za to praktikovat pravidelně.

Zbavte se vytahaných tepláků a volného trička

Už dávno se jóga necvičí v odrbaných, vytahaných teplácích a plandavém, volném tričku. Naopak, v oblečení vám musí být příjemně. Nic by vás nikde nemělo škrtit a obtěžovat. Jogíni dokonce doporučují sundat i hodinky, náušnice a další druhy šperků. Jóga by se správně, podle tradic, měla cvičit ve vyvětraném prostředí, na podložce a bosky. Ovšem někomu může vadit cvičit s holými chodidly, proto existují speciální ponožky, díky kterým bude cvičení pohodlnější. Abyste celkový outfit doladili, zapomeňte na vytahané tepláky, zvolte volnější, někdy zvané turecké kalhoty a nátělník. Pro zimomřivce může být trefou do černého volné tričko s dlouhým rukávem, či dokonce mikina, cvičíte-li po ránu venku, v přírodě. V případě dynamičtější formy jógy si oblečte úbor, který používáte běžně na běh, nebo cvičení na stroji.

Žádnému správnému sportovci nesmí chybět láhev s vodou pro doplnění tekutin. Nezapomínejte ani na deku, kterou využijete při tzv. šavasáně. Česky se tato pozice nazývá pozicí mrtvoly. Jedná se o závěrečnou ásanu, při které už jen relaxujete a vychutnáváte si pocit, kdy se ‚propadáte do země‘ a na nic už nemyslíte. Je jen a jen a vás, jestli tak, jako kdysi hinduističtí mniši se přesunete rovnou do meditace nebo hrdě vstanete a zahájíte s chutí nový den!

A jak jste na tom s jógou vy? Také jste propadli kouzlu tohoto prastarého, ale přesto nadčasového cvičení? V současnosti si můžete vybrat z tolika druhů jóga cviků. Co třeba aštanga jóga, restorativní jóga, párová jóga (jóga pro dva) vinyasa jóga, hatha jóga, oční jóga nebo tantrická jóga?

About the Author: Kristýna Komárková

Jsem začínající copywriter, kterého baví psaní. Zajímám se o témata z oblasti sebe rozvoje, psychologie, mezilidských vztahů, či módy. V současnosti se sebevzdělávám jako profesionální osobní kouč. Jsem věčný optimista, který se rád učí nové poznatky, které potom sdílí a předává ostatním.