5 května, 2021

Oshova dynamická meditace: V čem spočívá?

Oshova dynamická meditace je ušitá na míru modernímu člověku. Chtěli jste zkusit meditování, ale dělá vám problém sedět v klidu? Pak je tento styl rozjímání přímo pro vás. Připravili jsme pro vás krátké povídání o čem Oshova dynamická meditace je a jak ji dělat. V článku najdete také videa s instrukcemi.

Co to je Oshova dynamická meditace

Člověk moderní doby většinu času prosedí. To se týká především lidí západní civilizace. Máme sedavá zaměstnání a pohybu ubylo. Jen zřídkakdy jsme opravdu fyzicky unavení. Je pro nás proto velmi obtížné jen tak si sednout a utišit své vědomí. Klasické formy meditace jsou ušité na míru člověku z dřívějších dob, který se nezastavil a musel fyzicky pracovat. Pro něj bylo mnohem snazší sedět v klidu a nic nedělat, protože to pro něj byla vítaná změna.

Oshova dynamická meditace (jindy nazývaná také Oshova kundalini meditace) je tedy založená na meditaci v pohybu. Nenechte se mýlit – nejde o nic zcela nového. Již buddhističtí mniši praktikovali aktivní meditaci, tedy meditaci za chůze. Oshova dynamická meditace je založená na podobném principu.

Oshova dynamická meditace se zakládá na pohybu, který nás dokáže vyvést ze zajetých kolejí. Rozvíříte při ní energii v těle, vylepšíte si náladu a odbouráte stres a všechny negativní emoce. Pomůže i v boji proti depresím, závislostem (například při odvykání od alkoholu), úzkostem a zlozvykům. Hezky je to shrnuto v následujícím videu:

Cílem je dosáhnout stavu klidu, míru a spokojenosti. Často se cvičí ve větších skupinách. Společné cvičení pomáhá zesilovat účinky a prohlubuje meditativní stav. Cvičit ale můžete bez problémů i doma. Například podle tohoto videa:

Jak funguje Oshova meditace

Oshova meditace zahrnuje pět kroků, kterými musíte postupně projít. Jeden staví na druhém. Pro ten nejsilnější účinek je proto důležité postupovat systematicky. Vyzkoušejte to i vy:

  1. Začíná se s dechovou technikou. Pomocí dechu totiž nashromáždíte energii, kterou budete v druhém kroku upouštět. Dýchejte rychle a nepravidelně. Tělo dostane velkou dávku kyslíku a vy ucítíte příval vitality a síly, zároveň si víc uvědomíte sami sebe. První krok vám pomůže se soustředěním na přítomný okamžik (obdobně jako je tomu u techniky mindfulness).
  2. Ve druhém kroku uvolníte všechnu energii, kterou jste nahromadili. Začněte skákat, tančit, křičet – zkrátka cokoliv, co vám pomůže dostat ven to, co se ve vás v prvním kroku nakumulovalo. Spolu s energií vypudíte z těla vše negativní, ať už je to chaos, černé myšlenky či úzkost. Prociťte, jak se s odcházející energií odlehčujete a cítíte se lépe.
  3. Začněte skákat nahoru a dolu. Při doskoku zakřičte hů. V tomto kroku vypudíte poslední zbytky negativní energie. Pomůže vám připravit se na stav klidu a harmonie, který se ve vašem těle a mysli rozprostře poté, co se zbavíte všeho špatného.
  4. Přestaňte skákat a zůstaňte stát. Jakmile se zastavíte, energie, která byla během předchozích kroků rozbouřená, se začne uklidňovat. Už nic nedělejte. Zastavte se. Pouze naslouchejte vlastnímu nitru a prociťte všechny změny, které se v něm udály.
  5. Na závěr se uvolněte a začněte tancovat. Oslavte to, čeho jste dosáhli. Prociťte novou a čerstvou energii, která vás prostupuje. Ta stará, zatuchlá, je pryč. Jste jako znovuzrozený člověk.                                                                                              

Zde je video, kde je česky zrekapitulováno, o čem vlastně meditace je. Povídání je zajímavé, a tak vám ho doporučuji shlédnout. Nejprve mluví odborník na Oshovu meditaci v angličtině a paní poté překládá.

Líbila se vám Oshova dynamická meditace? Vyzkoušeli jste ji? Dejte nám vědět do komentářů.

About the Author: Anna Macurová

Studentka historických věd a copywriter na volné noze se zálibou v hudbě, cestování a zdravém životním stylu.