1 dubna, 2021

Zlozvyk: 6 způsobů, jak se ho zbavit

Zlozvyk se vytvoří, pokud je na člověka vyvíjen stres, strach, vztek, nervozita a má nízké sebevědomí. Denně čelíme nástrahám života, bojujeme s emocemi a snažíme se nějak „přežít den”, samozřejmě řečeno s nadsázkou. Stres, respektive nejistota úspěchu a nálož úkonů valících se na nás ze všech stran, ovlivňuje dospělé, ale i ty nejmenší. Abychom se s takovým stavem mysli vyrovnali, pomáháme si berličkou. A ta se nazývá právě zlozvyk.  

Definice zlozvyku 

Zlozvyk je něco, co děláme opakovaně. Ať už ve chvíli negativních emocí, vypjaté situace nebo i kdykoliv během dne. Někdy se ze zlozvyku totiž stane rutina. Návyk si utváříme i v případě pozitivních emocí. Tam je to však dobré. To nás činí šťastnými a není to nijak nechutné, ani odstrašující pro okolí. Ale u těch špatných je to problém. Zlozvykem řešíme aktuální situaci. Snažíme se ji překonat a mít se zase dobře. 

Takže někdo si zapálí cigaretu, jiný si kouše nehty, další popadne láhev a poslední si trhá vlasy. Mezi zlozvyky ale toho můžeme řadit mnohem víc. Dloubání v nose, plynatost, obtáčení pramínku vlasů okolo prstu, cumlání ruky, prstů nebo vlasů, skákání do řeči a všelijaké pochybné tělesné projevy, které okolí nejsou příjemné. Lidé je však dělají nevědomky a nemyslí na to, že se jich budou chtít v budoucnu zbavit, nebo že jim mohou i uškodit. V případě cumlání vlasů sice ne, ale třeba při větším požívání alkoholu hrozí alkoholismus. Taková berlička je hluboce zakořeněná v naší mysli. Máme ji úzce spjatou s chováním a odnaučit se ji, je někdy poměrně náročné.  

Kouření, zlozvyk mnoha lidí staršího věku.
Kouření, zlozvyk mnoha lidí staršího věku. Zdroj: Pixabay.com

Jak takový zlozvyk vůbec vzniká a co ho odstartuje? Existují 4 fáze

  1. Spouštěč – Každý takový proces je podmíněn nějakým spouštěčem. A co jím je? Většinou pocit, představa. Třeba u škrábání je to pocit, že tam člověka něco svědí. Ihned tedy zvedá ruku a škrábe. To, že to udělá 5x za hodinu, už je vedlejší. U kousání nehtů je to většinou nervozita. Takže třeba studentka čekající na zkoušku na chodbě si začne kousat nehty. 
  2. Touha – Ve chvíli, kdy započala první fáze, se přihlásí o slovo touha ulevit si. Když to uděláte, přichází skvělý hřejivý pocit.
  3. Rutina – Rutinou je myšleno provedení. Tedy jste ve stresu, máte chuť si hladit vlasy, a tak to provedete. To je rutina. Prakticky to uděláte rutině vždy, když jste ve stresu. Už o tom ani nepřemýšlíte.
  4. Odměna – Nakonec přichází konečná úleva, odměna. Tou může být uklidnění mysli, ale i těla.  

Zlozvyk je záležitost dospělých i dětí 

Nyní už chápete, kde se zlozvyk vytváří a co jej spouští. Nejčastěji se objevuje již v dětství, u někoho ale může začít až v dospělém věku. Například ve chvíli, kdy má odvést velmi náročný úkol v práci nebo selže v osobním životě a například se rozvádí. Malé děti tak reagují, když jsou třeba dány poprvé do školky nebo delší čas nevidí maminku. Mohou se se stresem potýkat. Netuší, jak se zbavit stresu. A také se vztekem. Ve chvíli, kdy se něco nového učí a snaží se něco dokázat, často jim to hned nejde. A na řadu přichází křič, pláč a zloba. A v takové chvíli si často děti hryžou prsty, ruku nebo se bijí hlavou o zem. 

Jaké jsou nejčastější zlozvyky? 

  • Kouření – V dnešní době už není tolik propagováno, ale je spíše odsuzováno. V oblibu stoupl zdravý životní styl, kdy se hodně sportuje, často i v páru a za pomocí trenéra, a dbá se na své zdraví. Dnes už víme, že kouření skutečně velmi škodí zdraví. Ničí plíce, zanáší tepny a oslabuje imunitu. Taky se přičiňuje ke vzniku různých rakovin. I přesto se najdou lidé, kteří kouří. Někdy začíná člověk z pocitu zoufalství, někdo se chce zařadit do určité společnosti a jiný začne, protože se mu v životě stalo něco děsivého. Jenže otázkou je, zda existuje snadná cesta, jak přestat kouřit. Lehká nebude, ale s pomocí farmaceutických preparátů a velké dávky odhodlání se dá zvládnout. 
  • Alkohol – Pití alkoholu ve zvýšeném množství také patří mezi návyky. Jste smutní, tak si dáte skleničku? Měli jste těžký den v práci a večer si dopřejete? Máte potíže se spánkem a jediné co pomáhá, je se napít? Pak už se jedná o zlozvyk, který směřuje k většímu problému. Největší šancí, jak přestat, může pro některé lidi být absolutní zákaz. Proto mnoho lidí začíná na konci zimy, když se drží suchý únor. To je nejlepší doba a způsob, jak přestat pít alkohol. Po měsíci si na něj ani nevzpomenete. 

Fyzické projevy zlozvyků

  • Kousání nehtů – Není vůbec nic hezkého. Okousané nehty poznáte na první pohled. Jsou měkké, třepí se a snadno lámou a prakticky jsou tak krátké, že si někteří lidé okusují společně s nimi i nehtové lůžko. Pak se za takové nehty stydí a schovávají je. Což zase způsobuje nízké sebevědomí. Jak se zbavit zlozvyku kousání nehtů? Třeba pomocí laku na nehty. 
  • Škubání vlasů – Ano, je to bolestivý zlozvyk. Lidé si pomocí bolesti ulevují. Často se řežou žiletkou, štípou se, propichují různé části těla nebo si trhají vlasy ze stresu. Tady jde o závažný problém a většinou je třeba jej řešit s psychologem. Tito lidé si pomocí sebepoškozování uleví problémů. Převedou své myšlenky jinam. Pokud patříte mezi ně, svěřte se někomu a nechte si pomoci. Třeba najdete způsob, jak z úzkostí bojovat i jinak. Život je krásný, tak ho žijte s radostí! 
Mezi zlozvyky se řadí i trhání vlasů a jiné formy sebepoškozování.
Mezi zlozvyky se řadí i trhání vlasů a jiné formy sebepoškozování. Zdroj: Pixabay.com
  • Plynatost a říhání – Ano, jde o tělesné přirozené projevy. Ale dají se určitým způsobem kontrolovat. Jsou však i takoví volnomyšlenkáři, kteří si uleví kdykoliv a kdekoliv. V kině, autobuse, obchodě nebo vedle vás v parku na lavičce. Nestydí se ani za zvukové projevy, ani ty pachové. Takový lidé jsou nevychovaní. Jenže potíž je v tom, že jim to většinou nikdo ani neřekne a oni kolikrát netuší, že to je problém. Stačí se tedy domluvit na nějakých pravidlech, to většinou postačí. A upravit životosprávu. 
  • Dloubání v nose – Je také klasickým zlozvykem. U malých dětí se to dá ještě omluvit, neumí si s tím jinak poradit. Ale od určitého věku by měl člověk pochopit, že se takové činnosti nedělají na veřejnosti. Je to neslušné a ošklivé. Je spousta jiných metod, jak si vyčistit nos. Naučte se, že se to dělá v soukromí a pomocí kapesníku. 

6 způsobů, díky kterým se zbavíte zlozvyku 

Vaše hříchy nejsou až tak velké a vaše zlozvyky se vám občas podaří udržet na uzdě? Pak asi není nutné ihned hledat odbornou pomoc a odvykací léčebnu. Zvládnete to sami. A my vám přinášíme postup, jak na to. 

  1. V prvé řadě je nutné si uvědomit, kde je problém. Smějí se lidé často tomu, že máte v puse pramen vlasů a nechtějí vás pohladit? Nebo s vámi nechtějí být v uzavřené místnosti, protože se bojí zápachu? Pak je asi něco špatně. Pro okolí jste svým způsobem nebezpeční. Udělejte s tím něco. Přiznejte si a pojmenujte svůj problém. Jinak se nemáte od čeho odpíchnout. Sepište si seznam pro a proti toho, co vám skoncování se zlozvykem přinese. Musíte si vytyčit cíl
  1. Abyste vydrželi ve svém odhodlání, je potřeba rozběhnout hnací motor. Tedy se nějak motivovat. Lidé si většinou něco vezmou do hlavy, ale bez jasné představy toho brzy nechají. Zkuste si tedy v hlavě vytvořit obraz, jaké to bude, až se zlozvykem přestanete a co to přinese vám i vašemu okolí. Jak se odnaučit zlozvyk již víte, nyní je třeba se do toho pořádně zakousnout. Půjde to pomalu, ale již za měsíc uvidíte první výsledky. 
  1. Nahraďte zlé dobrým. Tím, že vypozorujete svůj spouštěč, tedy třeba že se chcete snáze seznámit, lépe vycházíte s kolegy v práci, nebo vám tolik nevadí samota, můžete ho nahradit. Takže až na vás půjde záchvat vzteku a vy budete sahat po cigaretě, raději si otevřete antistresové omalovánky nebo se jděte projít na vzduch.  
Procházka často pomůže k tomu, nesklouznout ke zlozvyku.
Procházka často pomůže k tomu, nesklouznout ke zlozvyku. Zdroj: Pixabay.com

Zlozvyk je záležitost i vašeho okolí

  1. Vždy je lepší si své projekty a cíle ohradit časovým rámcem. Tedy určete si datum. To vám poslouží jako mezník, do kterého chcete dosáhnout určitého cíle. Je dobré zůstat nohama na zemi a určit takové, které máte možnost splnit. Asi ze dne na den neskoncujete se sladkým a tím pádem nezhubnete za týden 10 kg. Také se vám bude špatně končit s přílišným pitím, pokud jdete za týden na svatbu a dva dny na to vás čekají kulaté narozeniny. Pomůže taky podrobnější rozvrhnutí. Tedy celkový cíl je za dva měsíce. Ale můžete si určit 14denní záchytné body. Za dva měsíce chcete přestat kouřit. Takže první cíl na dva týdny je nevykouřit za den celou krabičku atd. 
  1. Všem v rodině, známým i kolegům povězte o svém plánu. Tím, že o tom budou vědět i další lidi, se vám budou snáze plnit vaše sny. Neustále se vás totiž všichni budou ptát, jak jste na tom a zda dodržujete své rozhodnutí. Skončením byste tak zklamali nejen sebe, ale i své blízké. 
Rozhlaste do rodiny, že se chcete svého zlozvyku zbavit.
Rozhlaste do rodiny, že se chcete svého zlozvyku zbavit. Zdroj: Pixabay.com
  1. Nenechte se nikým zastrašit. Až bude mít někdo nějaké narážky nebo poznámky na vaši snahu, vezměte to jako motivaci. Dodá vám to kuráž. Okolí si myslí, že jste slabí a nikdy to nedokážete? Dokažte jim opak. 

A co vy? Máte nebo měli jste nějaký zlozvyk? Komu to vadí nejvíc? A pokud máte nějaké další tipy, jak se zbavit zlozvyků napište nám do komentářů. 

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.