3 února, 2021

Suchý únor: Jak zvládnout měsíc bez alkoholu a jaké má výhody?

Suchý únor je opět tu, již po deváté v řadě. Jde o výzvu pro všechny, kdo chtějí otestovat, jak na tom jsou s alkoholem. Výsledkem je přehodnotit svůj vztah k alkoholu a případně omezit konzumaci v dlouhodobém měřítku. Pojďme se podívat na tento měsíc bez alkoholu. Dá se to zvládnout? A proč se do toho vůbec pouštět? Na všechno si společně odpovíme.

Co je to Suchý únor

Suchý únor byl poprvé spuštěn v roce 2013. Stojí za ním Liga otevřených mužů (LOM), dnes ho provozuje skupina Suchý únor. Na počátku byla tato kampaň zaměřena především na zdraví mužů. Únor jako měsíc bez alkoholu už ale znají i ženy, a i ony se k němu přidávají.

Co je cílem? Česká republika je ve světě známá tím, že se u nás konzumuje alkohol v opravdu velkém množství. Co se pití týče, tak patříme mezi světovou špičku. Čísla jsou 4x až 3x vyšší, než je světový průměr. Během této výzvy si máte otestovat vztah k alkoholu a zjistit, jak na tom jste. Vydržíte to měsíc bez něj? Z průzkumů navíc vyplývá, že kdo se zapojil, omezil jeho konzumaci i v dlouhodobém měřítku.

Potřebujete trochu namotivovat? Registrujte se do výzvy online na oficiálních stránkách Suchého února. Mají také podpůrnou skupinu na Facebooku a Instagramu. Ničemu ale nebrání si ji vyzkoušet jen tak pro sebe. Nicméně registrací přispějete na finanční podporu samotné výzvy a dobročinných projektů, které podporuje. O této české iniciativě se mluví i v zahraničí a odborníci o ní napsali několik studií. V zahraničí se setkáte s obdobnými kampaněmi například ve Velké Británii a Kanadě.

Suchý únor neznamená nudu
Suchý únor neznamená, že se musíte odstřihnout od ostatních. Alkohol se dá docela jednoduše nahradit. Zdroj: Pixabay.com

Jak zvládnout Suchý únor bez alkoholu

Možná si říkáte, že abstinence na měsíc není nic těžkého. Ne pro každého to tak je. Alkohol je v česku natolik společensky zakořeněný, že i obyčejný sociální kontakt je většinou spojený s nějakým popíjením. Často se také setkáte s tím, že pokud nepijete, vaše okolí na vás budek koukat skrz prsty. Přesto se s pitím dá něco udělat. Sestavili jsme pro vás několik tipů, které by vám během Suchého února, ale i kdykoliv potom, mohly přijít vhod.

Na začátku výzvy je dobré si rozmyslet, jak na tom vlastně jste. Položte si následující otázky:

  • Jak často pijete
  • Kolik toho vypijete
  • Proč pijete

Kámen úrazu je právě v tom proč, ne ani tak kolik. Pokud by nebyla příležitost, zřejmě byste se ani nenapili. Pijete mezi přáteli? Nebo i sami doma, když máte špatnou náladu? V případě, že se pomocí alkoholu vyrovnáváte s nepříjemnými situacemi, měli byste zpozornit. Pokuste se najít jiné způsoby, jak zvládat negativní emoce nebo nepříjemné životní situace (např. rozchod, úzkosti atd).

Abstinence od alkoholu není nemožná

Cítíte se v pokušení? Zbavte se veškerého alkoholu, který máte doma. Jakmile vás přepadne chuť, budete mít navrch. Je totiž dost velká šance, že se vám už nebude chtít jít ven nakupovat. V tomto případě lenost často vítězí.

Dobré je najít si nějakou činnost, která odvede vaši pozornost v případě, že začnete nad pitím uvažovat. Někoho může bavit vaření, někoho zase jóga. Vy se možná raději půjdete proběhnout, nebo si pustíte oblíbený film. Možností je nekonečno. Je jen na vás, jak to pojmete.

Suchý únor neznamená, že se musíte stát poustevníky a odříkat se všeho dobrého. Nakupte si domů nealkoholické nápoje. Pořiďte si sypané čaje, dobrou kávu. Hledejte plnohodnotnou náhradu za alkohol, která vás potěší bez negativních následků.

Doporučujeme se zapojit do podpůrné skupiny a registrovat se na stránkách kampaně. Jděte do toho s příteli nebo rodinou. Uvidíte, že jakmile se budete navzájem podporovat a sdílet své pokroky s někým dalším, půjde vám to mnohem lépe.

Příznaky abstinence alkoholu

Abstinenční syndrom neboli příznaky závislosti na alkoholu začíná poměrně záhy po posledním napití nebo snížení příjmu alkoholu. Zpravidla během 12 až 48 hodin, tento údaj je ale velmi individuální. Má především fyzické projevy – třes, slabost, žaludeční a střevní problémy, nadměrné pocení. U těžce závislých se projevuje obdobně, ale přidávají se k tomu i psychické jevy jako úzkost, zmatenost, noční můry, halucinace a deprese.

Pravdou ale je, že nemusíte mít hned abstinenční syndrom, abyste měli problém s alkoholem. A právě o tom Suchý únor je. Otestujte se a zjistěte, jakou roli ve vašem životě alkohol má.

Suchý únor jako propagátor výhod abstinence

V následující kapitole se podíváme na výhody abstinence. Budeme vycházet z dat, které sdíleli samotní účastníci této výzvy. Téměř 90 % zúčastněných popisuje zvýšenou osobní hrdost a radost z úspěchu.

Dalším úspěchem je čistá hlava. Je vědecky dokázáno, že požívání alkoholu zvyšuje riziko vzniku úzkostí, deprese a podrážděnosti. Zatemňuje úsudek a ovlivňuje mozkové funkce (mimo jiné také pameť).

Opilost navíc může vést až ke konfliktům a agresi vůči vašim blízkým. Bez alkoholu budete mít plnou kontrolu nad tím, jak se chováte a co se s vámi děje. Čistá hlava je tak jedním z nejpodstatnějších milníků, který během abstinence překonáte.

Suchý únor bez kocoviny
Suchý únor vám ukáže, že život bez alkoholu je nejen možný, ale mnohem kvalitnější. Zdroj: Pixabay.com

Jak alkohol působí na nervovou soustavu a hubnutí

Účastníci si dále pochvalovali zlepšení kvality spánku a celkově větší množství energie. Zřejmě se vám někdy stalo, že jste po alkoholu nemohli usnout. Nebo naopak usínání nebyl problém, ale druhý den jste byli bez energie.

To je způsobeno tím, že alkohol poškozuje funkci nervového systému. Ne nadarmo se mu říká společensky tolerovaná droga. Řadí se totiž mezi tlumivé látky, obdobně jako opiáty a sedativa.

Nejen, že otupuje smysly. Narušuje spánkový cyklus, konkrétně REM fázi, která je dle některých odborníků klíčová pro funkci nervové soustavy. Bez kvalitního spánku hrozí závažné psychické i fyzické obtíže, které bychom si na první dobrou ani nedali do souvislosti s alkoholem, přesto je může způsobit.

Zdaleka tedy nejde jen o to, že se druhý den cítíte unavení. Pokud potřebujete povzbuzení nebo naopak uklidnění, existuje spousta přírodních alternativ, které nemají tak negativní účinky.

Abstinence má pozitivní vliv také na hubnutí. To je vědecky prokázaný fakt. V případě, že jste na redukční dietě, pití alkoholu je jako házet si klacky pod nohy. Možná se domníváte, že je to jen tekutina a nic tím nezkazíte. Přeci jíte zdravě.

Opak je pravdou. Je velmi kalorický a plný cukrů. A ty jsou pro tělo snadněji rozkladatelné než vlastní tuk. Pokud tedy hubnete a dopřáváte si, tělo vždy bude raději čerpat energii z alkoholu než z vlastních zásob. Nemluvě o vlčím hladu a riziku přejídání den poté. Využijte Suchý únor a začněte žít zdravě!

Přidáte se letos k výzvě Suchý únor? Ještě není pozdě naskočit! A pokud máte nějaké osvědčené tipy, jak omezit pití, podělte se o ně s námi.

Studentka historických věd a copywriter na volné noze se zálibou v hudbě, cestování a zdravém životním stylu.