10 srpna, 2022

Objevte nejlepší vitamíny pro těhotné a proč jsou tak důležité? 

Těhotenství je pro lidské tělo velkou zátěží. Je tedy nezbytné mu dodávat vitamíny pro těhotné. Plod miminka je uvnitř něco jako parazit, který vysává veškeré živiny. Proto je spousta nastávajících matek vypadajících jako unavené, strhané kreatury, a to se miminko ještě nenarodilo. Je to dáno jednak jiným stavem, ale i nedostatečným přísunem těch správných živin. 

Již při plánování miminka obohaťte svůj jídelníček o správné vitamíny 

Již v době plánování otěhotnění by se nejen žena, ale i muž měli zajímat o to, zda mají bohatou stravu. Různorodou pestrou. Je všeobecně známo, že jsme národ, který není otevřen novinkám. Na našem talíři se neobjevuje nic zázračného, nutričně přínosného, živinami nabytého. Spíše jde jen o směs sacharidů a tuků. Středomořské státy jsou na tom oproti České republice mnohem lépe. Mají větší přísun čerstvých potravin a ryb. Pro lidské tělo je to velmi blahodárné.  

Konzumace dostatku čerstvého ovoce, zeleniny, zdravých tuků, mořských plodů a ryb, vyhněte se však sushi, spolu s kvalitní bílkovinou zajišťuje nejen pěknou postavu, ale i tělo plné síly. Což je před početím žádoucí u obou partnerů. Vždyť dítě je výsledkem spojení spermie a vajíčka. Obě buňky by tedy měli mít tu nejlepší visáž a kondici. V médiích se ale hovoří jen o vitamínech pro těhotné. 

vitamíny pro muže a ženu
Při plánování miminka musí vitamíny přijímat oba partneři. Zdroj: Pixabay.com

Jaké vitamíny pro těhotné přijímat 

Naštěstí i dnes existují rady starších a zkušenějších, které je dobré si vyslechnout. Také lékaři upozorňují na střídmější život i u otce. A v lékárnách vám také ochotně poradí. Pokud nejste schopni upravit svůj denní režim a jídelníček, je na místě přijímat vitamíny z farmaceutických produktů. Avšak i malá změna bude vítaná.

Jaké jsou nejlepší vitamíny pro těhotné a stopové prvky? 

  • Kyselina listová – Je nejspíš tím nejdůležitějším. Je doporučována ke konzumaci již před početím, klidně i půl roku, a taky je to vitamín pro těhotné v prvním trimestru číslo jedna. Je důležitá i počátečního vývoje plodu. Především i míchy a mozku. Také zabraňuje samovolným potratům, pomáhá k dobrému růstu plodu a neurologickému vývoji a předchází rozštěpům patra, míchy a jiným vrozeným vadám. Její denní množství by mělo být okolo 400 μg. Najdete ji v mořských řasách, takže zobejte dostatek spiruliny, ale i jinde. Špenát, brokolice a jiná listová zelenina, některé ořechy a cizokrajné ovoce ji obsahují také. Denní dávku vám zaručí i přípravky jako je Femibion apod., které koupíte v každé lékárně. 
  • Vitamín D – Těch je celá řada, Vás by měl zajímat hlavně D3. Podporuje zdravý růst kostí a je přirozeným obráncem imunity. Hodí se tedy nejen pro nenarozené miminko, ale i pro samotnou maminku. Do těla jej dostanete skrz rybí tuk, mase, vaječný žloutek nebo třeba kvasnicemi. Ale existuje i jiná forma. Stačí být denně 20 minut na sluníčku. Avšak nezapomeňte na přiměřenou ochranu. 
  • Železo – Nemáme na mysli šrot na smetišti, ale železo, stopový prvek. Proč je důležité? Tím, že uvnitř sebe máte dalšího člověka, logicky se vám zvýší i procento krve v těle. A železo pomáhá s rozváděním kyslíku. Brání předčasnému porodu, dodává energii, zabraňuje únavě, a také je stavebním prvek zdravého růstu plodu. Nejvíce jej najdeme v červeném mase, luštěninách a ořeších. Aby ho však tělo dokázalo zpracovat, je nezbytné doplňovat i vitamín C, které podporuje jeho vstřebávání. 

Vitamíny jsou obsažené v dostupných potravinách

  • Jód – Má za následek dobrý růst štítné žlázy, nervové soustavy a mozku. Pomáhá se soustředit. Jeho nedostatek způsobuje celou řadu problémů. Třeba nízkou porodní hmotnost plodu, vývojové vady, později ve škole disgrafii a dislexii apod. Jód doplňujte od 12. týdne těhotenství, jde o vitamín pro těhotné ve 2. trimestru, i po celé období kojení, než dítě přejde na pevnou stravu. A které potraviny jej obsahují? Hlavně mořské plody, vejce, mléko a můžete pít i minerální vody s obsahem jódu. 
  • Vápník – Možná už jste slyšeli, že těhotné ženy během gravidity přichází o zuby. Něco je narušuje. Může za to plod v jejich těle. Vysává vápník z kostí a zubů. Takže aby se předešlo katastrofě, konzumujte dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, semínek, tofu a máku. To jsou na vápník bohaté potraviny. Denní příjem je okolo 1000 mg. Vápník miminku zajišťuje dobrou stavbu kostí a zubů. Víte, že se miminka rodí už se založenými zuby? 
  • Omega 3 mastné kyseliny – Tyto kyseliny každý z nás potřebuje, aby měl zdravé oči a bystrý mozek. Hlavně kyselina s DHA nesmí chybět. Stačí jíst ryby či polykat rybí tuk, zajistíte si denní dávku 200 mg DHA. Určité množství je i ve vejcích, což je dobrá zpráva pro ty, kteří ryby nemohou ani cítit. 
  • Vitamíny A, E, K a B – Ty rozhodně nesmí taky chybět. Postačí menší množství. Stačí jíst pestře. 
vitamíny na talíři
Zdravá strava je plná přírodních vitamínů potřebných nejen v těhotenství. Zdroj: Pixabay.com

Za přibírání vitamíny pro těhotné skutečně nemohou 

Nejezte za dva ani příliš málo. Mnoho prvorodiček jde zbytečně do extrémů. Buď mají dojem, že pokud začnou vše spořádaně jíst, že přiberou. Někde se v minulosti totiž dočetli, že vitamín B zvyšuje chuť k jídlu. A vůbec, tolik kalorií navíc? Pak ty ženy strádají. Začnou být unavené, bolí je klouby, nohy, kyčle, zvýší se kazivost zubů a přidá se i zácpa a špatná nálada. Nehledě na to, že hrozí ty všelijaké katastrofy jako je předčasný porod, špatný růst miminka a vrozené vady. Přitom by stačilo jíst jen pestře. Nemusí hned sníst dvě porce. To snad dnes už ani nikdo nedoporučuje. 

A pak tu jsou druhé, které naopak začnou jíst co je napadne. Však to dělají hlavně pro miminko. Všude se píše, že je nezbytné přijímat dostatek vitamínů, živin a mít přísun energie. Těhotenství je totiž vyčerpávající. Pak se však diví, že ručička na váze stoupá a jim na konci zbydou oči pro pláč. Pak to svádí na konzumaci potravinových doplňků. A opět, stačí upravit porce a jejich složení.  

Přírodní vitamíny pro těhotné nebo z lékárny 

Pro někoho, kdo se celý dosavadní život stravoval nezdravě, konzumoval příliš tuků a cukrů a najednou má překopat celý zažitý jídelníček, je nejspíš příjemnější formou zakoupit si komplexní vitamíny v lékárně. Většinou jde o soubor výše vyjmenovaných, které jsou obsaženy v jedné či dvou tabletách. Jak jednoduché. Stačí třeba každé ráno sezobnout dávku k snídani a máte po starostech.

vitamíny
Vitamíny z lékárny jsou snadnou cestou doplnění denního množství. Zdroj: Pixabay.com

Nezapomeňte na fakt, že tyto vitamíny jsou syntetické. Co to znamená? V podstatě jde o průmyslově vyráběné látky. Z přírody to nemá z hola nic. Většinou. Produkují je tak hlavně velké firmy, které chtějí utržit co největší marži. A tak je více než poloviny látek ve složení z velmi levných surovin. To má pak za následek neschopnost tělo tyto látky zpracovat.  

Jsou nevyužité a z těla odejdou. V těch nejhorších případech vyvolají i odezvu. Třeba alergickou reakci. Než tedy sáhnete po vitamínech z reklamy, zamyslete se, zda raději peníze nevložit do nákupu kvalitních surovin a doma nepřipravit pořádnou večeři, která bude zdravá a rychlá.  

Syntetická domácnost 

A protože už jsme zabředli do vod umělých látek, upozorníme i na další nešvar. Jsme to, co jíme. To na 100 % platí o jídle. Ale nejinak je tomu i v případě kosmetiky. Zde by se taky „těhulky”, jak se těhotné něžně označují, měly zříci kosmetiky z levné drogerie. Je totiž plná ropy, parabenů a sulfátů které se přes kůži dostávají do těla. A opět páchají škody. 

Nakupujte co nejvíce přírodní kosmetiky. Je sice o něco dražší, ale vydrží déle a zdraví je přece to nejcennější. Má jednoduché složení a můžete si být jisti, že neškodí. Během gravidity vás může zaskočit i změna chování a kvality vašich vlasů a pleti. Mohou za to hormony. Vyzkoušejte, které produkty vám pomůžou. Po porodu se to většinou vrátí vše do normálu. 

Preferujete úpravu stravování a přemýšlení nad složením potravin nebo volíte raději lehčí cestu a vitamíny pro těhotné si kupujete v lékárně? 

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.