5 června, 2024

Jaké jsou důvody proč se neohýbat v těhotenství 

Proč se neohýbat v těhotenství a co vše se může stát? Nejspíš vás už tato otázka taky napadla. Přeci jen je v bříšku malý bezbranný človíček a každé ohnutí jej přece musí nepříjemně stlačit. Je to skutečně tak?  

Těhotenství není vždy procházka růžovou zahradou. Je vám špatně, bolí vás prsa a záda, hůře se vám dýchá. Jenže úklid nepočká. Je jen málo žen, kterým by nepořádek v bytě nevadil. Zkrátka ženské pokolení je tak naprogramováno, aby udržovalo domov domovem. A to chce práci a odhodlání. Úklid však může být pro některou ženu skutečně rizikový. Jak se chovat, aby vše bylo v pořádku a domov zářil čistotou? 

Proč se neohýbat v těhotenství aneb tělo se chová jinak 

Vždy je třeba se chovat uváženě a s respektem ke svému novému tělu. Těhotenské bříško mění těžiště těla a při mnohých činnostech může zavázet. Hrozí mnohem více úrazů a pádů vlivem neopatrnosti a nepřizpůsobení se s rychlostí, technikou atd. Určitě nelezte nikam do výšin. Zapomeňte na mytí oken a věšení záclon z jídelní židle. Klidně si je umyjte, ale na žebříku při jištění další osoby. Vyvarujte se také jednostranných a příliš intenzivních pohybů. Pokud máte sedavé zaměstnání, pak si alespoň jednou za hodinu stoupněte, projděte se. Pokud více stojíte, tak si naopak dopřejte i posezení k úlevě nohou a páteře.

pletí záhonu
I práce na zahradě se dá provádět bez ohýbání. Zdroj: Pixabay.com

Co se týká ohýbání v těhotenství jako třeba při vytírání, vysávání, vyndání nádobí z myčky, pletí záhonu apod. zařaďte nižší rychlost. Nikdo netvrdí, že se nemůžete hýbat a nesmíte uklízet. Naopak. Ale tím, že se vám posouvá těžiště těla, vlivem hormonů se uvolňují vazy a klouby, těhotné mívají vyšší, kolísavý nebo nízký tlak a jste taková neohrabanější, hrozí více zranění. Při předklonu se vám může zamotat hlava, při rychlém zvednutí také. Kosti bývají křehčí, bolí stydká kost a pánev. Nestihnete se chytit rukama a už klesnete k zemi.  

Co se může stát 

Takový pád na bříško s miminkem uvnitř by mohl být život ohrožující. V některých případech se rozjede předčasný porod nebo v brzkém trimestru potrat, může se vytvořit deformita na těle miminka, když je ještě ve vývinu a jedna z nejhorších věcí je utržení dělohy nebo placenty. Tam se pak hraje doslova o minuty pro záchranu maminky i miminka.  

Proč se neohýbat v těhotenství aneb jak to dělat jinak 

Čistota je základ zdraví. To je pravda. Nejen v těhotenství, ale i po něm a kdykoliv jindy v životě je třeba žít v čistém prostředí bez škodlivých bakterií a virů. Všichni chceme předejít nemocen. Takže určitě se hýbejte a uklízejte. Podle odborníků je i dobré se až do porodu pravidelně hýbat. A je jedno, jestli je to hodinová procházka v mírném tempu nebo se zrovna ten den rozhodnete vytřít celý dům. Vše se počítá. Udrží vás to v kondici. Svaly a vazy nebudou tolik tuhnout a zkracovat. Na to velké finále je třeba být fit. Porod je velmi energeticky náročný.  

Snažte se přílišnému ohýbání, kdy byste až moc břicho stlačily, vyhnout. Nezvedejte věci ze země tak, že se pro ně ohnete, ale dřepněte si. Pokud chcete někde vytřít, kde je potřeba se sklonit, jděte na všechny čtyři. Mytí vany nechte partnerovi. Být přehnutá přes vanu není pro miminko dobré. Noste volné pohodlné oblečení, ve kterém se snadno pohybujete. Vyvarujte se i nošení těžkých věcí. Spíše to rozdělte na více lehčích částí nebo to na něčem odvezte.  

cvičení v těhotenství
I v těhotenství je třeba se hýbat. Vyvarujte se ohýbání, mrtvým tahům a dřepům. Zdroj: Pixabay.com

Cvičení doma nebo v posilovně bez ohýbání

Je jedno kde a jak se budete hýbat. Zvolte si takový sport, který vás bude hlavně bavit. Stačí jen chůze, což je nejpřirozenější pohyb člověka, ale klidně se vydejte i do posilovny. Možností na použití strojů a příslušenství je mnoho. Vynechte jen skákavé a trhavé pohyby. Nedoporučuje se ani mrtvý tah a hluboké dřepy. Žádné cviky, kde se příliš zatíná břicho. V těhotenství se rozestupují svaly a pokud byste cvičila intenzivně, mohla byste si do budoucna vysloužit nehezké rozpůlené břicho. O prozatímním vynechání posilování, kdy ležíte na břiše snad ani nemusíme hovořit. 

Jaký sport děláte v těhotenství?