2 srpna, 2021

Jak se stát copywriterem a začít si vydělávat?

Copywriting je pojem, o kterém se v online světě hodně mluví. Kdo je to copywriter? Jaká je náplň jeho práce a co všechno tato moderní profese obsahuje? Zajímá vás, jak se i vy můžete stát copywriterem a začít si vydělávat sám na sebe? V tomto článku se odpovědi na všechny tyto otázky máte možnost dozvědět.

Co je copywriting

Copywriting je druh moderního psaní, které se používá v internetovém prostředí. Jedná se o jedno z odvětví on-line marketingu, kde má jedinec na starosti kromě psaní chytlavých a originálních textů i správu tzv. SEO analýzy. V podstatě se jedná o to, že copywriter kromě psaní a upoutání čtenáře musí „uspokojit“ i internetový vyhledávač. Jak je tedy jasné, tak kromě daru slova, spojeného s gramatikou, se copywriter učí i technické věci, a tou je právě optimalizace pro internetový vyhledávač, která zahrnuje i práce s klíčovými slovy.

Jak se stát copywriterem

Znalost jazyka a vyjadřovací schopnosti jsou stoprocentně alfou a omegou každého dobrého copywritera. Umět „navnadit“ čtenáře a přimět ho přečíst si článek nebo si produkt koupit, je znalost, kterou by měl každý úspěšný copywriter ovládat.

Copywriting
Copywriting je součást marketingu. Náplň práce copywritera je práce s textem. Zdroj: Pixabay.com.

Nejjednodušší způsob, jak se stát copywriterem, je navázat spolupráci s marketingovou společností nebo marketingovým oddělením ve firmě, kde si vás pod svá ochranná křídla vezme vedoucí marketingu. Další možnost je navázat spolupráci s některým ze specializovaných portálů a skupin, které copywritery a psavce sdružují. (copywriting.cz, guestblogging.cz, stovkomat.cz, FB skupina Copywriteři a psavci, FB skupina Copy Hrdiny…) Někdy se jedná o dlouhodobější projekty, jindy jen nárazové poptávky. Další a velice podstatný parametr, je zaměření copywritera. Jednomu vyhovuje psaní příspěvků na Facebooku nebo Instagramu, jiný dává přednost textaci e-shopů nebo psaní reklamních článků.

Výhody spolupráce

  • Vyděláváte si psaním textů.
  • Copywriting je kreativní a originální práce.
  • Sami si určujete a nastavujete cenu (ve většině případech).
  • Můžete prodávat už již napsané texty (z šuplíku).
  • Pokud vlastníte blog, můžete si přivydělávat placenou reklamou.
  • Zvýšení reputace a recenze, která se vám bude hodit v budoucnu.
  • Ve většině případů pracujete jako freelancer, tudíž si sami určujete kdy a kde budete pracovat.

Objevte 9 kouzel dobrého copywritingu

Tak, jak ostatní obory on-line marketingu, tak i copywriting má svá pravidla, podle kterých by se měl každý dobrý copywriter řídit:

  • Používejte činný rok – Z gramatického hlediska působí činný rod pro oko daleko lépe než rod trpný. Texty jsou tak přesvědčivější. (Př.: Tento článek objasňuje profesi copywritera.)
  • Zaměřte se na pozitiva – Slovíčkaření dělá divy. Vyhněte se slovesům s předponou ne. (Př.: nedělejte, nevyhledávejte…)
  • Spojujte myšlenky a zkracujte věty – Snažte se věty zjednodušit a zkrátit, aby na sebe navazovaly. (Př.: Copywriting je moderní psaní. Jedná se o propojení psaní a znalost internetového prostředí. Tyto dovednosti by měl ovládat každý správný copywriter.)
  • Velká slovní zásoba – Text by měl být co nejbarvitější. To znamená, že by se slova neměla opakovat. Dobrý copywriter používá synonyma. Komunikuje se čtenáři pomocí nejrůznějších slovních obratů jako jsou metafory, slavné hlášky, přirovnání apod.
  • Používá konkrétnost – To znamená, že se psaním dokáže naladit na čtenáře. Používá konkrétní a výstižná slova z oboru (slangy) apod. Mezi konkrétnost patří i výzva k akci. (Př.: Klikni, kup…)
  • Umí pracovat s čísly – U recenzí a propagace produktu psavec obratně pracuje s čísly (procenta, přesné vyjádření, čas…) Pro dokreslení situace přidává grafy nebo tabulky. Pro větší poutavost čtenářů se doporučuje také pracovat s prvočísly.
  • Oslovování vlastními jmény – E-mailové komunikace, která ke copywritingu bezesporu patří, se zaměřuje na oslovování zákazníka vlastním jménem a příjmením. (Př.: Dobrý den, pane Nováku…)
  • Reference od ostatních zákazníků – Textování e-shopů je specifické tím, že do popisků copywriter zakomponuje i doporučení klientů, porovnání s konkurencí a výhody produktu. Všechny tyto informace slouží k propagaci a koupi produktu.
  • SEO analýza – Kromě slovní obratnosti musí dobrý copywriter znát analýzu klíčových slov. To znamená umět do textu zakomponovat taková slova, aby se článek nebo příspěvek objevil mezi prvními hledanými ve vyhledavači.

Copywriting a ziskovost

Určitě vás napadla otázka, na jaký výdělek si copywriter může díky psaním texů přijít. V tomto případě záleží na zkušenosti psavce, uměním se ohodnotit a originalitě. Na trhu najdete nabídku 50 Kč/NS. (1 NS je zhruba 250 slov.) Na tyto poptávky zpravidla odpovídající začátečníci nebo studenti, kteří si copywritingem jen přivydělávají.

Jak se stát copywriterem
Dobrý copywriter by měl být cílevědomý a trpělivý, protože začátky jsou mnohdy vrtkavé. Zdroj: Pixabay.com.

Jestli se chcete copywritingem skutečně živit, musíte mít vaši odměnu za práci daleko vyšší. Osobně doporučuji začít klidně s menším výdělkem (třeba 250 Kč/NS), který postupem času začnete zvyšovat, takže si později můžete účtovat i 500 nebo 1000 Kč/NS. Vynaložené úsilí a zisk se vám později ve formě financí vrátí. Pamatujte na to, že čas jsou peníze, který je mnohdy k nezaplacení. Copywriting je forma startupu, který se časem a nabitými zkušenostmi může rozjet v dobře prosperující byznys.

Převeďte copywriting do praxe

Práce v online prostředí se dá dělat odkudkoliv, proto je v dnešní době stále oblíbenější. Jako copywriter můžete pracovat z domu, z kavárny nebo třeba z pláže. Začátečníkům doporučuji vyzkoušet formu neplacené stáže. Ta vás do světa moderního slovíčkaření zasvětí a ukáže i technické věci, včetně práce s redakčním systémem. Připravte se na to, že v oboru copywritingu je obrovská konkurence. Z tohoto důvodu se doporučuji zaměřit na jeden specifický obor, ve kterém budete vědomosti pomocí samostudia prohlubovat. Baví vás osobní rozvoj a zdravý životní styl? Získejte podrobnější znalosti čtením knih o osobním rozvoji, nebo článků o vnitřní motivaci a seberexlexi. Anebo dáváte přednost technicky zaměřeným oborům? Vždy si určete svůj obor a segment na trhu. Konkretizace ulehčí práci nejen vám, ale získáte si tak i svoje zákazníky a čtenáře. Ti poznají, že se v daném odvětví dobře orientujete, a tak budou vaše texty úspěšnější.

Zaujal vás copywriting a plánujete se touto moderní profesí živit? Podělte se o své postřehy s námi v komentáři!