24 února, 2021

7 návyků, které vám výrazně zlepší život

Pokud pravidelně čtete naše stránky, stejně jako my se snažíte zlepšovat ve směru osobního rozvoje. Ten nás vede k rozvinutí našeho lepšího já. A k tomu vám dopomůže i tento článek, týkající se zavedení pozitivních změn. Přečtěte si našich 7 návyků, které do svého života může zapracovat naprosto každý a zlepšit tak svůj život. Poradíme vám i jak vybudovat nový návyk a vydržet u něj.

7 návyků jako recept na šťastnější život

Následující návyky jsou splnitelné pro každého z nás. Mnoho z nich patří mezi návyky úspěšných lidí. Každý máme možnost zařadit alespoň nějaké, jeden po druhém a pomalu tak dojít k větší spokojenosti, silnějšímu pocitu štěstí a radosti ze života. Kromě již osvojených návyků, které máme každý – hygienické, stravovací apod., zmíníme mj. pracovní návyky, návyky duševní hygieny a další tipy, které mají v našich životech důležité místo, hlavně v dnešní době.

Pravidelný spánkový režim

Znáte to. Pokud nemusíte vstávat brzy, máte tendenci ponocovat a budík na další den tak buďto odsouvat na pozdní hodinu, nebo ho úplně vymazat. Velmi často tak vstáváte až v pozdějších dopoledních hodinách a k nějaké produktivní činnosti se dostanete až okolo poledne. Celý zbytek dne pak prozíváte a u úkolů doplňujete kofein jako zběsilí. Když pak jdete večer spát, dochází vám, že jste toho vlastně ani moc nestihli. Druhý den jdete spát a vstáváte v „rozumnějších“ časech. Ale vaše tělo jakoby ani teď nebylo spokojené. Čím to? Jednoduché – narušujete mu jeho pravidelný spánkový rytmus, resp. mu nedopřáváte pravidelný odpočinek, a tak je tělo zmatené a rozhozené po celý zbytek dne. Jednou tak a jednou tak – to pro tělo nefunguje a nikdy nebude. Naučte se usínat v přibližně stejný čas a v přibližně stejnou dobu i vstávejte. Tento návyk vám pomůže k lepšímu fungování přes celý den, tělu totiž nenarušíte jeho běžný biorytmus.

Hýbejte se!

Endorfiny? Že vám to něco říká? Ano, jsou to hormony štěstí, které není těžké sehnat. Vyplavují se mj. při pohybové aktivitě. Že je to moc vědecké? Vzpomeňte na to, jak vám je, když doběhnete svůj trénink, odcvičíte pěkných pár sérií v posilovně nebo zdoláte vrcholy v přírodě. Ten pocit zaplavujícího štěstí, pohody, radosti! To jsou endorfiny – pomocníci, kteří umí náš život udělat hezčí. Zařaďme tak vědomě do svého života více pohybu – ať už v podobě aerobního nebo anaerobního cvičení, kolektivního či individuálního. Každý pohyb se počítá. V rámci tohoto návyku můžete vyjít na procházku, pustit si k tomu do uší svůj oblíbený playlist, podcasty, nebo jen tak poslouchat zvuky přírody. Každý (zdravý) pohyb je lepší než žádný!

„Day off“ jako nová povinnost

V pracovním týdnu se věnujete svému zaměstnání, poctivě plníte reporty, odvádíte dobré výsledky? Výborně! A co víkendy? Umíte od práce vypnout? Úplně? Nebo sem tam zkontrolujete e-maily, se slovy že o nic nejde, je to jen minutka, tady odepíšete, tuhle maličkost ještě rychle zařídíte, vždyť máte jinak volno – tzv. „day off“… Je vám to povědomé? Pokud ano, zamyslete se nad tím, zda by nebylo na místě alespoň o víkendu i tuhle „maličkost“ úplně vyřadit. Vytvořte si nový návyk – žádná práce o víkendu. S návykem nemusíte začínat hned na 100%, pokud je to pro vás těžké, nejprve si pevně vymezte například neděli, kdy na pracovní e-mail ani nekouknete. Poté přidejte i sobotu (či jiný den dle vašich možností). Benefity jsou očividné.

Návyky proti vyhoření
Našimi 7 návyky i proti vyhoření. Zdroj: Pixabay.com

Budujte zdravější JÁ

Tento návyk by měl být vaším celoživotním úkolem a možná to z něj dělá nejdůležitější ze zmíněných 7 návyků. Je tu tak mnoho možností, jak své tělo posílit – ať fyzicky či psychicky.

Můžete zvolit nový sport, věnovat se pravidelně běhu, józe, otužování, zdolávat hory, řeky, kopce, věnovat se kolektivnímu sportu, vydávat se na dlouhé procházky či túry.

Duševní zdraví můžete podpořit aktivitami jako je například meditace, dechové cvičení, můžete se zapsat na terapii (dnes už naprosto běžná věc), využít rad osobního kouče, více číst, poslouchat zajímavé audioknihy, vzdělávat se, najít si na sebe pravidelně více času, věnovat se vašim zálibám, trávit čas s vašimi blízkými.

Ať už zařadíte pod tento návyk cokoli zdraví prospěšného, tělo se vám odmění – možná ne hned, ale v průběhu měsíců až roků.

Máte toho tolik, za co být vděční

Věděli jste, že pravidelné projevování vděčnost zvýší váš pocit štěstí? Nejjednodušším způsobem je vzít si papír a tužku a každý den si vypsat věci, za které jste vděční. Může to být zdraví vás a vašich blízkých, vztahy, které máte, život, jaký žijete, ale i maličkosti, které vás během dne potěšily. Tato část ze 7 návyků vám dá pocítit to štěstí, které vlastně v životě máte, i když se tak občas nezdá. Činit tak můžete ráno před celým dnem nebo i před spaním.

Vděčnost jako návyk
Vděčnost jako jeden z návyků, které vám přispějí ke šťastnějšímu životu. Zdroj: Pixabay.com

Osvojte si novou dovednost

Dávejte si během roku nové výzvy v podobě naučení se nové dovednosti. Může to být třeba získání znalostí v nějaké oblasti, zkoušení nových sportů, nalezení nového koníčka. Tímto návykem předejte stereotypu, nudě, depresi a případnému vyhoření. Sepište si na začátku určeného období, čeho chcete dosáhnout a postupně si zaznamenávejte, jaké úspěchy jste v tom dosáhli.

Naučte se říkat NE!

Kolikrát za týden se vám stane, že vás někdo o něco požádá, vám se nechce, nemáte na to už energii, čas nebo náladu, ale vy stejně odpovíte kladně k radosti tazatele? Je logické, že chcete vyhovět, zavděčit se, často pokud jste požádáni někým blízkým, chcete je udělat šťastnými. Je to ale vždy v pořádku? Není. Není, jestliže stavíte bezhlavě jejich dobro nad to vaše. Měli byste si uvědomit, že je v pořádku být trochu sobečtí a brát ohled i na sebe. Tento návyk vám pomůže redukovat riziko vašeho osobního vyhoření, vyčerpání a v extrémních případech i ke zhroucení. Nemůžete udělat všechny bytosti okolo vás šťastné, nemůžete být všude. Myslete na to. Když se vám do něčeho nechce, prostě řekněte NE. Bez výmluv. Nejdříve to půjde stěží, ale pak se vám uleví. Tímto návykem tak ušetříte více času pro vás – naberete síly do dalších aktivit. Člověk musí být trochu sobec, aby tady mohl být poté i pro ostatní, nemyslíte?

Umění odmítnout jako zvyk
Je potřeba naučit se říkat „NE“ bez výčitek. Zdroj: Pixabay.com

Budování nových 7 návyků

A jak na vybudování nového návyku? Postupujte po těchto krocích a změňte své návyky jednou provždy!

  1. Vyměňte své staré negativní návyky za nové, lepší
  2. Sepište si seznam nových návyků na určité období
  3. Specifikujte každý návyk, doplňte, čeho chcete dosáhnout
  4. Vypište benefity, který vám to přinese
  5. Vytvořte si plán (např. stanovte „days off“, udělejte si tabulku na zaznamenávání pohybu atd.)
  6. Průběžně kontrolujte dodržování zadaného návyku a plánu
  7. Pro některé návyky si můžete sehnat parťáka – ve dvou se to lépe táhne

Jak těchto 7 návyků dodržovat

Primárně to musí být návyky, jež vám časem přinášejí užitek, v kterých vidíte význam a které vám dělají radost – jen tak zajistíte, že v nich vytrváte. Zkuste přidávat jeden po druhém, krok po kroku, den po dni. Rok skýtá 365 možností začít s novými návyky a zlepšit tak svůj život v mnoha aspektech. Těchto 7 návyků se tedy nezdá až tak nesplnitelných, co myslíte?

A co vy? Co jste zařadili do svého života? Dejte nám vědět, co pomáhá vám, tyto návyky dodržovat!

About the Author: Kateřina Machová

Nadšenec do psaní, cestování, hudby, hor, sportu, zdravé výživy, osobního rozvoje a psychologie. Milovník kávy, dobrých přátel, levných letenek, smíchu, vhodného i nevhodného humoru, dlouhých túr se psy.