9 února, 2021

Meditace online: Jak začít z pohodlí domova

Každá doba žije nějakými trendy. Trendem posledních měsíců je tolik potřebné navození duševní pohody a vnitřního klidu, kterého dosáhnete pomocí různých zklidňujících cvičení a meditace. Pro nynější situaci roste poptávka po meditacích online – jde o vedené online meditace, které můžete vykonávat z pohodlí domova jen s připojením k internetu. Přinášíme vám jednoduchý návod, jak na domácí meditaci online!

Proč meditovat?

Meditace se dá označit jako klíč k vnitřní pohodě, ke zklidnění, k navození vnitřní harmonie, nalezení vnitřního klidu, míru a k uvolnění mysli i těla. Může být i jedním z pomocníků při hledání ztraceného optimismu. Tato velmi stará technika pomáhá nekonečnému množství lidí po celém světě, kteří svým praktikováním potvrzují její blahodárné účinky. Prospěšné účinky meditace využijeme téměř vždy, nyní ale jako bychom to potřebovali ještě o trochu více než kdy jindy – zvýšený stres v celé společnosti, hektický způsob života, workoholismus či přepracování, nejistota z dalšího vývoje… Média nás zásobují negativními čísly zemřelých Covid pacientů, lidí ocitajících se v existenčních problémech, děti bez možnosti chodit do škol a jaro, sluneční paprsky a pozitivní energie naší země tak nějak v nedohlednu. Online meditace nabízí skvělý klíč k navození vnitřní harmonie a zklidnění roztěkané mysli a odstranění úzkostí.

Benefity meditace v bodech

Meditace skýtá nepřeberné množství pozitivních účinků, toto je jen nejvýraznějších pár z nich:

  • Uvolňuje tělo i mysl
  • Zklidňuje roztěkanou mysl, navozuje vnitřní klid a mír
  • Snižuje stres
  • Zvyšuje psychickou i fyzickou odolnost
  • Zvyšuje koncentraci a pozornost
  • Dokáže odbourat zlozvyky
  • Probouzí kreativitu
  • Zlepšuje spánek

Výhody meditace online

Některým může vyhovovat společná kolektivní meditace, někdo ji radši provozuje sám v soukromí a nedá se říci, že ta či ta možnost je lepší než ta druhá. Bohužel nastalá situace nám upírá možnost kolektivní meditace v tom správném smyslu slova. Můžete se spojit jen přes obrazovky našich elektronických zařízení, což již nemá takovou sílu či kouzlo. Pokud tedy neumíte či si nechcete „řídit“ svůj vnitřní odpočinek sami, rádi posloucháte slova vašeho učitele či kouče nebo vám vyhovuje určitý časový úsek pro tuto aktivitu s příjemnou přednastavenou hudbou, ideální variantou bude řízená meditace online! Výhodou je, že existuje mnoho online meditací zdarma a ke stažení. Vše, co musíte udělat, je najít si tu pro vás nejpříjemnější – a samozřejmě mít stabilní internetové připojení.

Řízená meditace online – váš nový návyk

Udělejte si z meditace online pevný bod dne, který prostě nevypustíte. Je dokázáno, že pozitivní účinky se dostavují po několika málo týdnech pravidelného cviku. Je zdarma, je prospěšná bez vedlejších účinků, téměř nic na to nepotřebujete, můžete ji praktikovat venku či doma – podtrženo, sečteno: zapomeňte na léky a další „pomocníky“, meditace je tou správnou volbou!

Jak na online meditace?

Můžeme si myslet, že meditace se dá provozovat téměř kdykoli a kdekoli, v jakoukoliv denní dobu, při či před jakoukoliv aktivitou – vždyť jde jen o to, zavřít oči a chvíli nic nedělat. Ke správné meditaci je ale zapotřebí snažit se dodržovat alespoň minimální „pravidla“. Budete si tak jistí, že vše je tak, jak má být a z radosti z kvalitního odpočinku budete mít i vyšší pravděpodobnost, že si meditaci osvojíte a zařadíte na denní bázi, bez pocitu nucení se do toho.

Vhodné místo a čas

Pro online meditaci zvolte klidné a pro vás příjemné místo, kde nebudete rušeni. Nemusí se jednat o zelenou zahradu plnou dřevin a zpěvu ptáků, může jít o váš malý, ale komfortní a relaxační kousek místnosti. Toto místo můžete doplnit příjemným koberečkem, svícny či oblíbenou soškou a provonět éterickými oleji.

Ideální čas neexistuje, je to vše pouze na vás. Vy sami si vyberete, zda vám vyhovuje ranní meditace na probuzení a lepší start do celého dne, nebo zda zvolíte jemnou večerní meditaci a hezky se tak po celém dni zklidníte a zharmonizujete. Obecně je ale známa rada, abyste nemeditovali ihned po náročné fyzické aktivitě, po těžkém jídle, nebo naopak když máte hlad.

Délku meditace si nastavte podle vaší chutě. Někdo preferuje kratší, někdo si naopak libuje až v hodinové relaxaci. Opět je to čistě na vás.

meditace online v přírodě
Meditace online lze provozovat i v přírodě. Zdroj: Pixabay.com

Správná technika meditace

Před meditací se lehce protáhněte, třeba jemným jógovým cvičením – rozproudíte tak krev a dovolí vám to sedět stabilně po delší dobu. Nejčastější polohou pro meditaci je sed s překříženýma nohama. Je ale mýtem, že meditace musí probíhat výhradně v pozici lotosového květu. Mějte na paměti, že vám musí být hlavně pohodlně. Mějte narovnaná záda, uvolněná ramena, krk a ruce. Pokud sedíte, ruce volně položte na kolena nebo k hrudníku.

meditace online a lotusovy kvet
Lotusový sed jako ideální meditační poloha. Zdroj: Pixabay.com

Nejdůležitějším prvkem je dech. Zaměřte se na něj. Provádějte hluboké nádechy a poté pomalé výdechy, snažte se „prodýchat“ a uvolnit tak každou část vašeho těla. Soustřeďte se jen na to. Jestliže máte s pravidelným dechem problém, velice často se doporučuje počítat v hlavě do deseti a to několikrát opakovat. Zajistíte tak, že vaše mysl bude upnutá čistě na dech a negativní myšlenky nebudou mít prostor.

Protažení před meditací
Protažení jako vhodná součást online meditace. Zdroj: Pixabay.com

Pravidelnost je klíč

Zvyk je železná košile – snažte se proto z online meditace udělat svůj pozitivní návyk. Stanovte si čas, který vám vyhovuje, a z pravidelnosti nepolevte. Ze začátku to může být třeba jen 5-10 min, ale vytrvejte. Tělo vám to brzy vrátí.

Správný učitel meditace

V online meditaci je zapotřebí najít si správné meditační video, kterým vás provede ten pro vás „správný“ učitel a „správná“ hudba. Pojem „správný“ je zde čistě subjektivní, každému vyhovuje něco jiného. Na mnoha platformách, jako např. YouTube či Spotify, naleznete mnoho meditací zdarma (buď ve video, nebo jen audio formě). Vybírejte podle vlastního pocitu – tento člověk bude vašim společníkem třeba i na několik týdnů či měsíců. Inspiraci můžete nasbírat třeba na kanálu učitele jménem Petr Chobot. Ten na svém YouTube kanálu provází asistovanou meditací, mnoha praktickými cvičeními a technikami. Nabízí i meditace s názvy jako „Očištění od negativní energie“, „Léčení na dálku“, ale i příjemné ranní meditace pro lepší naladění na celý den.

Inspirace v podobě ranní online meditace Petra Chobota. Zdroj: Youtube.com

Kurz meditace

Další skvělou možností, jak se v této oblasti vzdělávat, je navštívit kurz meditace. Je jich nepřeberné množství. A v dnešní online době je již v nabídce mnoho online kurzů meditace, které nevyžadují vaši fyzickou přítomnost, vykonávat se dají z domova. Posunete se tak v meditačních technikách dále a pochopíte různé procesy v těle.

Online meditace je sázka na jistotu

Rozhodnutí začít s meditací nikdy nebudete litovat. Přináší s sebou tolik benefitů, že se toto cvičení pravděpodobně stane vaší drogou, kterou nebudete schopni opustit. A jestliže je zdraví jen prospěšná, její výsledky jsou tisíckrát potvrzené – proč byste taky měli?

About the Author: Kateřina Machová

Nadšenec do psaní, cestování, hudby, hor, sportu, zdravé výživy, osobního rozvoje a psychologie. Milovník kávy, dobrých přátel, levných letenek, smíchu, vhodného i nevhodného humoru, dlouhých túr se psy.