3 února, 2021

Wim Hof metoda: Jak začít s otužováním?

Otužování má spoustu zdravotních benefitů. Už jste slyšeli o Wim Hofově metodě? Dnešní článek je právě o ní. Seznámíme vás s tím, o co vlastně jde a také si povíme něco o jejím zakladateli Wim Hofovi, kterému se ne nadarmo přezdívá Iceman.  V následujícím textu najdete také pár rad do začátku a návod na to, jak začít.

Otužování a jeho účinky

Na zimu je dnes skutečně zvyklí málokdo. Raději si přitopíme, nebo se oblékneme. Navíc čím dál víc času trávíme uvnitř. Tento trend současná pandemie akorát zesílila. Jen si to vezměte – i když jdeme například cvičit, opět jsme v nějakém uzavřeném prostoru. Venku trávíme čas čím dál méně.

Je přitom vědecky prokázáno, že pokud je tělo zvyklé na chlad, má mnohem silnější odolnost. Otužilý člověk má lepší imunitu a pevnější zdraví. Čím to je? Díky otužilosti se organismus stane flexibilnější a schopnější reagovat na změny prostředí. Jen tak něco ho nevyvede z míry a mnohem lépe si poradí s bakteriemi a viry, které jsou všude okolo nás.

Samotný proces otužování navíc podporuje cirkulaci krve a správnou funkci celého kardiovaskulárního systému. Pomáhá stabilizovat krevní tlak a předcházet srdečním a cévním onemocněním.

Otužování ale potřebuje svůj čas. Musíte začínat postupně a pomalu si intervaly navyšovat. Odměnou za vytrvalost vám bude zdraví pevné jako skála. Doporučujeme nezačínat jen tak nazdařbůh. Raději si zvolte nějakou metodu. Například právě Wim Hof metodu. Autor ji totiž skvěle analyticky propracoval a opravdu funguje. Kombinuje v ní více věcí najednou, a tak se můžete těšit na ještě silnější účinek. V následujících kapitolách se zaměříme právě na ní. Nejprve ale pár slov o autorovi.

Otužování je výzva
Otužování je náročné, především v začátcích. Zdroj: Freepik.com

Kdo je Wim Hof

Wim Hof se narodil 1959 v Nizozemsku. Jeho velkou vášní jsou extrémní sporty. Drží rekord v otužování – v ledové koupeli vydržel 1 hodinu, 53 minut a 12 sekund. To ale není všechno, na kontě má celou řadu extrémních rekordů jako např. za půlmaraton bos na sněhu. Pro nás je ale nejdůležitější to, že vynalezl Wim Hofovu metodu.

 

Wim Hof metoda

Tato metoda není jen o otužování. Právě proto byste ji měli vyzkoušet – kombinací několika technik totiž dosahuje naprosto výjimečných výsledků v oblasti zdraví, ale i mentální pohody a sebedisciplíny. Díky této metodě zlepšíte fungování orgánů, posílíte imunitu a zapracujete na schopnosti soustředit se. Navíc má velmi pozitivní vliv na náladu, bojuje proti únavě a vyčerpání, a to i v dlouhodobém měřítku. Kombinuje následující:

  • dýchací techniku
  • meditace
  • otužování

Za touto metodou stojí filozofie toho, že moderní člověk nezná a nevyužívá svůj plný potenciál. Nejen po fyzické stránce. Ale i po té psychické. Jsme sice velmi soutěživí tvorové, ale často se vzdáváme a házíme flintu do žita ještě dříve, než jsme vlastně skutečně začali.

Tato metoda vás má navrátit zpět k sobě samým. Má vám pomoci objevit dávno zapomenutá spojení mysli a těla a objevit zapomenutý potenciál. Vědecké studie potvrdily účinnost této metody. Velmi zajímavé je, že dokáže bojovat dokonce i proti chronickým zánětům a autoimunitním nemocím, kterých se vlastně nikdy nedá 100% zbavit. Většinou se musí potlačovat silnými medikacemi. Díky této metodě byste mohli ale v boji proti nim udělat významné pokroky.

Co z toho plyne? Pokud opravdu vezmete vlastní tělo vážně a začnete pomalu překonávat vlastní limity, otevřou se vám nečekané obzory.

Pokud vás téma zajímá, můžete si o něm přečíst například Wim Hofovu knihu, kterou napsal speciálně pro nadšence, jako je on. Dokonce vyškolil několik instruktorů, kteří zase školí další a další lidi. Pokud si tedy netroufáte začít sami, vůbec není problém se zapsat na nějaký Wim Hof kurz. Najdete je i v České republice.

Chcete do toho jít na vlastní pěst? Pak jste na správném místě. V následujícím textu si probereme, jak na otužování podle této metody. Přidáme také návod na první dva přestupně – meditaci a dýchání. Najdete je v přiložených článcích, které se jimi zabývají dopodrobna.

Otužování a metoda Wim Hof
Otužování je skvělé pro vaše zdraví. Metoda Wim Hof toho ale skrývá mnohem víc. Zdroj: Pixabay.com

Wim Hof dýchání

Nejprve začněte s dýcháním. To probíhá ve 3 až 4 cyklech za sebou. Je důležité se vše správně naučit. Budete z toho vycházet i během samotného otužování. Jak na to, je skvěle popsáno ve článku o dýchací metodě. Po dýchacím cvičení by měla následovat meditace.

Meditace jsou poměrně náročným mentálním cvičením. Rozhodně neplatí, že meditace znamená stav bez myšlenek a prázdné hlavy. Právě naopak. Meditace je stav absolutního soustředění, kdy se zcela oprostíte od okolního světa.

Pokud s meditacemi začínáte, je vždy dobré ohlídat si to, jak sedíte. Vyzkoušejte sedět na menším polštářku nebo složené dece tak, aby vaše pánev byla o trochu výše než chodidla. Je důležité sedět správně a také pohodlně. Jakýkoliv diskomfort by vás začal brzy vyrušovat a meditování by se pokazilo.

Pamatujte si, že je nejlepší cvičit tuto metodu tehdy, když vás nebude nikdo rušit. Vyhraďte si na to dostatek času. Najděte si klidné místo. A pokud jste limitovaní časem, nastavte si budík. Tak budete mít jistotu, že nic nezameškáte. A zároveň se přestanete neustále poohlížet po hodinkách.

Otužování a metoda Wim Hof
Otužování je skvělé pro vaše zdraví. Metoda Wim Hof toho ale skrývá mnohem víc. Zdroj: Pixabay.com

Otužování – jak začít

Otužování je třetí fáze. Připravte se na pořádnou výzvu. Samotné ponoření do ledových podmínek může vypadat různě. Na začátek je ale vždy lepší provádět otužování doma. Rozhodně nedoporučujeme hned na poprvé skákat do ledového jezera.

Nejprve si ochlaďte nohy. A následně postupujte směrem od chodidel nahoru. Pomalu. Tak, aby si tělo zvykalo a nemělo příliš velký šok. Pokud se hned na poprvé do studené vody zcela neponoříte, nevadí. Nemusíte lámat žádné rekordy. Pamatujte si, že to děláte sami pro sebe.

Wim Hof se proslavil tím, že dokáže ve svém těle vyvolat skutečné změny jen na základě soustředění mysli. Vyzkoušejte to s ním. Během praktikování této techniky se vždy soustřeďte na své tělo a prociťte, co se v něm děje. Nepřemýšlejte nad prací, nad nákupy, vypusťte všechno.

Soustřeďte se na prožitek. A představte si, jak se tělo bude cítit v chladné vodě. Připravte ho na to. Jakmile budete ve vodě, provádějte to samé. Plně se koncentrujte na to, co vaše tělo prožívá a vtiskněte si to do paměti. A po skončení v klidu poseďte a stále si uvědomujte, co se s vámi děje.

Wim Hof říká, že pokud se s dýcháním, meditací a otužováním dostatečně seznámíte a osvojíte si je, časem budete schopni v těle evokovat efekty celé metody bez toho, abyste ji právě cvičili. A to pouhým soustředěním mysli.

K Wim Hofově metodě vřele doporučuji také začít cvičit jógu. Naučíte se s ní se správně prodýchat a uklidnit myšlenky před meditací. Jóga samotná má spoustu dýchacích cvičení, které můžete rovněž zařadit. Jak jste na tom s otužováním vy? Už jste ho někdy zkoušeli? Podělte se s námi o vaše zkušenosti.

About the Author: Anna Macurová

Studentka historických věd a copywriter na volné noze se zálibou v hudbě, cestování a zdravém životním stylu.