20 října, 2022

Jaké pohyby nedělat v těhotenství? 

I během gravidity se má sportovat. Avšak jaké pohyby nedělat v těhotenství, abyste neublížila děťátku ani sobě? Určitě je lepší se určitým způsobem hýbat než sedět na gauči před televizí. Jenže vše je třeba dělat s rozumem. Přeci jenom jste o jiný stav. 

Těhotenství není nemoc 

Přijít do jiného stavu není pro všechny ženy samozřejmost. Zvláště dnes, kdy je i voda protkána hormony a chemií to někdy bývá jako boj s větrnými mlýny. A i ty ženy, kterým se jen stačilo na muže podívat a tzv. zapadly, si musí dávat pozor, protože nic není vyhrané, dokud se neporodí zdravé dítě. Není tedy divu, že se ženy pak ptají na každé kontrole u gynekologa, zda je všechno v pořádku. Kamarádky zase bombardují dotazy o tom, kdy skočily s běháním či jízdou na kole. A na internetu čte o různých pověrách. 

Dárek na Vánoce - tip

Pohyb v těhotenství jako takový rozhodně miminku ani mamince nijak neublíží. Ba naopak. Je velmi prospěšný. Pomáhá udržovat kondici, produkují se při něm endorfiny, spalují se nadbytečná kila a pokud se provozuje venku pod širým nebem, je zde i dostatek čerstvého vzduchu a vyčištění mysli. 

Jaký pohyb v těhotenství nedělat a proč 

V otázce pohybu také záleží, do jaké míry a v jaké intenzitě byla žena před graviditou. Pokud nesportovala vůbec, měla by začít. Chůze, jóga, cviky na balónu apod. ji udrží v kondici. Pomůže ji k lepšímu fungování lymfatického systému a k zdravé psychické pohodě. Svaly budou prokrvené, aktivní a při porodu tuto sílu využije. Jestliže naopak žena vrcholově sportovala, musí to chtě nechtě nyní vypustit. U vrcholových sportovců hrozí nejen kyslíková past, kdy se tělu nedostává tolik kyslíku, kolik potřebuje, ale je to i značně stresující. Ani jedno plodu nepomáhá v růstu a vývoji. 

procházka v těhotenství
Procházka patří k těm pohybům, které jsou doporučovány. Zdroj: Pixabay.com

Zlatý střed je takový ideál. Hýbat se, ale opatrně. Takže klidně můžete dál běhat, jezdit na kole, tancovat, plavat, cvičit apod. Ale nesmí to být nebezpečné. Nesmí hrozit riziko pádu. Takže žádné lezení po skalách, skoky do vody, na trampolíně, box, výkopy nohou, jízda na koni, potápění, chůze v příliš kopcovitém terénu apod. 

Dárek na Vánoce - tip

Tyto pohyby v těhotenství rozhodně nedělejte 

  • Skoky a výpady – Vyvarujte se otřesům, skákavým pohybům či kroutivému pohybu klouby. Takže žádné skákání přes švihadlo, basketbal apod. 
  • Cvičení – Také je nezbytné si na čas odepřít cvičení vleže na zádech. Proč? Protože v této poloze mnohem hůře proudí krev k plodu. I proto se třeba doporučuje spát na boku. Cviky zaměňte za jinou alternativu. 
  • Protahování – Co se týká strečinku i tady uberte na intenzitě. Nejděte za komfortní zónu. Netlačte na pilu. 

Ve třetím trimestru se i povolují všechny vazy páteře a kloubů. Mohou za to samozřejmě hormony, protože tělo se již připravuje na porod. V tomto čase hrozí úraz. Dejte si ještě větší pozor. A pohyb odložte i ve chvíli, kdy vás budou bolet prsa.

I během práce je nutné myslet na pohyb 

Pro gynekologa je důležité i vědět, kde těhotná žena pracuje. Ne každá práce je pro ni vhodná. Pokud zvedá, přenáší či manipuluje s těžkými břemeny, celou směnu stojí na nohou, nemá možnost pravidelného odpočinku, často pracuje přesčas nebo s nebezpečnými látkami, musí změnit pozici nebo jít na neschopenku.  

odpočinek
Pokud chcete odpočívat, udělejte tak. Pohyb nesmí jít na sílu. Zdroj: Pixabay.com

Zlaté pravidlo zní, že se rozhodně do ničeho nenuťte. Pokud se vám zrovna v den tréninku nechce, necítíte se ve své kůži, máte méně energie, tak to prostě odvolejte. Jednou se nic nestane. Poslouchejte svoje tělo. V mnohém vám dokáže napovědět. Ono totiž těžko se půjdete projít, když je vám zle, jste bez energie a nálady. Nechte to na den, kdy vám bude lépe. Mezitím bude stačit, když se doma alespoň trochu protáhnete. Měňte i polohu při sezení i lehu. Vyhnete se tak hrozící trombóze, která je v těhotenství zvýšená.  

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.