8 září, 2022

Co jíst, a naopak nejíst při kojení? 

Kojící maminka by si měla velmi hlídat jídelníček a vědět, co nejíst při kojení. Jde zde hlavně o miminko, kterému určité potraviny mohou udělat velmi zle a ublížit mu. Pak zbytečně nastávají krušné časy v důsledku nafouknutého bříška a zácpy. Novorozeňata nemají plně vyvinuté trávení, v podstatě prožívají čtvrtý trimestr. A tak je na nás, na rodičích, abychom přemýšleli nad tím, co jíme a nejíme během období kojení. 

U jídla myslete hlavně na kojené miminko 

Láska k dítěti je měřena zcela něčím jiným, než je délka kojení, druh plenek, značková móda anebo množství kroužků a aktivit, které mu dopřejeme. Jenže ne každá má stejné možnosti a schopnosti. Láska se měří naprosto něčím jiným. A je jedno zda jste od odkojila jeden, pět či dvacet měsíců. Pokud už však krmíte dítě mateřským mlékem, pak byste měla dbát nejen na svoje, ale především na blaho svého miminka. 

Je citlivé na spoustu věcí, látek obsažených v potravinách. Ty mohou vyvolat všelijaké zažívací potíže, kožní problémy, ekzémy, alergie a klidně i poruchy růstu a vývinu. Ne nadarmo se říká, že strava má být různorodá a pestrá. 

Snažte se kojit minimálně půl roku 

Kojení je pro dítě to nejlepší, co mu ze sebe může maminka ještě dát. Avšak ty, které kojit nemohou, by si to neměly brát osobně. Naštěstí je mnoho náhražek a umělin, které se mateřskému mléku svým složením, konzistencí i chutí velmi přibližují. A co vůbec pomocí prsou svému děťátku předáváte? Jsou to především živiny a vitamíny, které mu pomáhají růst, vyvíjet se a jsou základem každé imunity. Světová zdravotnická organizace WHO z toho důvodu doporučuje kojit minimálně šest měsíců. 

Když kojíte, nejezte zakázané potraviny 

Jenže kdo to někdy zažil ví, jak nesmírně náročné je překonat každý další měsíc, bojkot a náladovost prcka. Kdo to zvládne půl roku, zvládne už pak všechno. Nejde i nikterak dlouhou dobu, ale i přesto byste se měli snažit o pestrý jídelníček. A to v oblasti potravin i nápojů. Co vše jíst a nejíst při kojení? Je toho dost, na co si dát pozor.  

Je třeba si uvědomit, že vše, co jako maminka sníte, pak poputuje i do mléka. Odrazí se to na jeho kvalitě, chuti, barvě, míře škodlivosti a na době zasycení. Počítá se každé soustu, každý hlt, šluk, vpich i srk. Zkrátka, dítě je odrazem matky. Asi nemusíme psát, že byste se zcela měla vyhnout tvrdému alkoholu, drogám a potravinám, které extra nadýmají a jsou pálivé. Miminko je po nich velmi plačtivé, nevrlé a nespokojené. Může se objevit i spánková regrese.

  • Stop drogám. A to jak těžkým, tak i lehkým. Pro vás je to hodina naprosté extáze, pro miminko život ohrožující stav.  
  • Alkoholu se snažte vyhýbat. Nikdo vám však hlavu neutrhne, pokud si dáte jedno pivo. V horku jej velmi oceníte, pro ochlazení organismu a ke konci těhotenství si ho dáte vždy, po náročném obědě. 
kojení
Jezte vyváženě a kojte miminko bez výčitek. Zdroj: Pixabay.com

Co nejíst během kojení a na co se zaměřit 

Existuje nespočet pouček, pravidel, příkazů a zákazů co by měla kojící žena dodržovat. Za nás vám říkáme, že většina z nich je nesmysl. Jsou z dob dávno minulých, z časů našich babiček, kdy bylo mluvené slovo na vrcholu. Informace se předávaly z generace na generaci, ale nebyly ničím podloženy. Vše bylo na základě domněnek. Třeba takový plesnivý sýr. Dnes už víme, že pokud si dopřejete nivu či hermelín, nic se nestane. Všeho s mírou. 

Obecné zásady o stravování kojící maminky mluví jasně. Jídelníček by měl obsahovat: 

  • Tuky jak živočišné, tak preferovanější rostlinné. Nepřehánějte to s nimi. Avokádo k snídani a oběd usmažený na trošce sádla nikomu neublížil. Olivový olej už má své platné místo v mnoha domácnostech. 
  • Bílkoviny důležité na stavbu kostí a svalů potřebujete vy i děťátko v náručí. Čerpejte z masa, luštěnin, ale i mléčných a zakysaných výrobků.  
  • Sacharidy jsou často zatracovány, ale bez nich to taky nejde. Stejně jako ostatní i energie ze sacharidů má své využití. Zkuste však přijímat ty v čerstvém ovoci a zelenině. Sušenky, sladkosti a rafinovaný cukr byste měli hodit k ledu, napořád! 
  • Omega 3 a 6 nenasycené mastné kyselin jsou často skloňovány ve vztahu k jídelníčku. Ovlivňují zrak a činnost mozku. Pravidelně si tak pochutnejte na mořských plodech, rybách nebo na oříškách. 

Nic by nemělo vyčnívat nad druhým. Snažte se o vyvážený poměr 

Strava při kojení v podstatě odráží váš jídelníček. Pokud jste někdy chtěla zhubnout, zlepšit svůj zdravotní stav a záleží vám na prospívání miminka, pak je ten správný čas dát si záležet na tom, co jíte. Víme, že péče o malé dítě je náročná a vyčerpávající. Mnohdy není nálada, čas ani energie skoro na nic. Jenže pokud se budete zanedbávat, klesne vám kvalita i produkce mléka a dítě jej začne odmítat, přestane růst a nabírat, být zdravé. Pokud to lze vařte na víc dní dopředu. Nechejte se pohostit od tchýně anebo si dopřejte donášku oběda až do domu, Je tolik možností, jak si ulehčit práci. 

K jídlu neodmyslitelně patří i nápoje. U kojení je nejlepší čistá neperlivá voda nebo čaj s přídavkem koření, které podporuje tvorbu mléka. V lékárnách najdete všelijaké vhodné směsi. Výborný je kmín, fenykl či anýz. Podporují tvorbu mléka a předcházejí nadýmání. 

Co rozhodně jíst při kojení?  

Spoustu vitamínů a potravinových doplňků. Nejen na začátku těhotenství, ale i v období šestinedělí se doporučuje konzumovat kyselina listová. Najdete ji v zelených potravinách jako je zelí, různé saláty, brambory, ale i vejce. Dá se však snadno doplňovat pomocí pilulek.  

  • Stejně tak je důležitý i vápník a hořčík. Takže zařaďte mléčné výrobky, celozrnné potraviny, ořechy a mák. 
  • Jód je obsažen v rybách. Díky němu bude vaše dítě chytré a inteligenčně napřed oproti vrstevníkům. 
  • Železo, zinek a vitamín D napomáhají k imunitě. Maso a luštěniny střídejte ob den. Pozor na nadýmání. Budete to muset vyzkoušet.  
ryby na talíři
Jezte dostatek ryb při kojení. Svému miminku tak dopřejete dávku jódu. Zdroj: Pixabay.com

Řiďte se tím, že co by udělalo zle vám nebo co není dobré pro dospělého, s největší pravděpodobností nepatří ani do tělíčka miminka. Než něco strčíte do pusy, přemýšlejte o tom. 

Všichni jsme jen lidi, a i kojící maminka sní zakázanou potravinu během kojení 

Pokud se vám občas stane, že jednoduše ujedete a zajdete na oběd s nejlepší kamarádkou, který bude obsahovat hranolky, steak, skleničku vína a colu nepanikařte. Miminku to neuškodí. Nejspíš bude trošku neklidnější, ale to je celé. Jste jen člověk a děje se to každému. Co nejíst při kojení víte. Dodržujte tyto zásady v ostatní dny.

Zapomenout byste ale měla na kořeněná jídla, pálivá, aromatická a zkrátka nějak výrazná. Dočasně mdlejší chuť přežijete. Může vás těšit fakt, že to není navěky.  

Kojili jste miminko? Omezovali jste se ve skladbě jídelníčku? 

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.