9 srpna, 2021

Programování mysli: K čemu je dobré a jak funguje?

Náš život je ovlivněn mnohými proměnnými. Pomocí programování mysli si jej můžete přizpůsobit. Některé si z velké části řídíme sami, jiné jsou dané, některé jsou nahodilé. Člověk se však snaží, aby byl na tom co nejlépe. Můžete chtít být sebevědomějšími, hubenějšími, odhodlanější a s větší kuráží? To vše lze zařídit. Programování mysli dnes není nic neobvyklého. To, co nám dříve znělo jako sci-fi, je dnes docela běžnou součástí životů. Díky této technice si můžete udělat pořádek ve své hlavě, myšlenkách, představách i činech. Stačí poslouchat hudbu. 

Co si představit pod pojmem programování mysli 

Jde vlastně o přeprogramování našeho podvědomí. Tedy hluboce zakořeněných vzorců chování, zvyků, vnímání reality, chápání souvislostí, chování a mnoha dalších věcí, které tvoří to, jací vlastně jsme lidé. 

Jedná se o zdlouhavý proces, který stojí mnoho času a píle. Ale úspěch se může dostavit, pokud to skutečně budete chtít.  

Kde začít s programováním mysli 

Než se pustíte do samotného procesu, musíte pochopit souvislosti a odkud vše pramení. Naše mysl je dělena na vědomou a podvědomou.  

  • Vědomá mysl – Jde o veškeré naše momentální názory, myšlenky, přání. Je to to, co je právě teď, co ovládáme. 
  • Podvědomá mysl – Je naprogramovaná od našeho narození. Od té chvíle do sebe nasávala vše, co kde viděla a slyšela. Je zde hluboce vtisknuté naše chování, traumata, pochyby, chyby, ale i touhy a názory.  

Podvědomou mysl si každý z nás utváří prvních cca sedm let života. Vše, co za tu dobu jako dítě uvidíte, si budete pamatovat, i když si na to nevzpomenete. Takže to, jak se chovají vaši rodiče, prarodiče, sourozenci, lidé kolem vás, prostředí a další vlivy, vás zkrátka formuje. Silně motivují k našim reakcím na podněty, jak něco přijmeme, co pro nás znamená práce, rodina apod. První myšlenku o vědomí a podvědomí zpracoval Sigmund Freud. My dnes už víme, že něco takového skutečně existuje a lze to přizpůsobit k obrazu svému. Mít svůj život ve svých rukách a změnit jej dle svých představ.

Programování mysli není žádné sci-fi.
Programování mysli není žádné sci-fi. Zdroj: Pixabay.com

Jak zjistit co je vepsáno v podvědomí 

Jste na samém začátku programování? Tak se na něj musíte prvně nachystat. Jak zjistit kde má člověk své limity? Velice jednoduše. Stačí se bez předsudků a filtrů podívat na svůj dosavadní život. To, jakou máte práci, partnera, bydlení, přátele. To vše je už dané. Věci, které vám jdou sami, nemáte s nimi problém jste se taky naučili nevědomky už jako malí. Ale ty činnosti, ke kterým se musíte nutit, stojí vás velké úsilí, ty je potřeba předělat. Respektive zapsat si jejich kód do mozku. 

Mozek je ovládán pomocí synapsí, což jsou nervové buňky. Ty lze s úspěchem tvořit a přepisovat. Plasticita mozku je neskutečná. Přetváří se na základě podnětů, které mu posíláte. Pokud se na určitou věc zaměříte alespoň na dobu 21 dní a budete ji neustále opakovat, mozek ji přijme za svou. Synapse se přepíší a danou činnost začnete dělat automaticky. Proto se všude v novinách a odborných radách píše, že máte vydržet měsíc a hned to bude lepší. Pak se z toho stane již rutina a bude pro vás mnohem snadnější danou akci zopakovat nebo se do ní pustit. Může to být učení cizích jazyků, jezení zdravé stravy, cvičení, nebýt líný nebo dřívější odchod do postele. 

Negativní programování mysli 

Naše mysl je spíše zaměřena na to špatné. Už odmalička slyšíme neustále nějaké zákazy, příkazy a domlouvání. To se nesmí dělat, to je špatně, to se nepovedlo. Díky tomu se zaměřujeme na to negativní. Takto nás ovlivňují naši rodiče a lidé, se kterýma vyrůstáme. Tedy i učitelky ve školce, potažmo ve škole.  

Negativně se na každém z nás podepisuje i hudba a média. Sledování televize, poslouchání rádia, trávení času na Tik Toku apod. nás ovlivňuje mnohem více, než si myslíte. Podprahové ovlivňování a přepisování mozku je známé. Televizní zprávy jsou samé negativních zpráv a učí nás vidět svět jen ve špatném světle. Pohádky pro děti zase vidí, že sice dobro vítězí nad zlem, ale předchází tomu chudoba, utrpení a problémy. Prakticky žádné komerční médium neukazuje krásnou stranu světa a života samotného.  

Pozitivní programování mysli 

Je tedy mnohem lepší, pokud se zaměříme na to dobré. Když svůj mozek nastavíte na pozitivní myšlení, hned bude každý den veselejší. Svou pozornost tak zacílíte jiným směrem. Pozitivní myšlení je důležité i pro psychiku, lépe se motivujeme a věci jdou snáze od ruky. 

Způsobů, jak své podvědomí nastavit je celá řada. Můžete si vybrat z těch jednoduchých, kde to trvá mnohem déle, ale i z těch složitých, kde jsou výsledky zaručené. Záleží na tom, jak rychle chcete dosáhnout výsledku. 

  1. Programování mysli ve spánku – Spánek je skvělou dobou na to, zapsat do našeho mozku nové informace. Pomocí audionahrávek si můžete docela snadno přenastavit své myšlenky. Tyto zvukové stopy si tedy pouštějte buďto těsně před usnutím. Kdo zvládne, může si pustit hudbu do sluchátek a usnout. Mozek už vše udělá za vás. Před spánkem je dobré si také opakovat formulku v první osobě přítomného času. Chcete být štíhlejší, sebevědomější, přestat kouřit nebo více doma uklízet? Pak stačí si říkat něco ve smyslu: „Jsem krásná.”, „Jsem nekuřák.”, „Jsem sportovkyně.” 
  1. Afirmace – Jsou použitelné kdykoliv během dne. Je však lepší si stanovit časovou dobu. Udělat si s afirmacemi rituál. Třeba každé ráno po probuzení nebo u odpolední kávy. Stanovte si větičku, ve které bude obsaženo to, co chcete změnit. Takže pokud chcete zbohatnout říkejte si: „Jsem pracovitý, pilný a dobrý ve své práci. Díky mým nápadům budu mít mnoho peněz.” nebo „Přestanu se cpát sladkým, protože to pro mě není dobré. A díky tomu zhubnu.” Tyto věty si říkejte tak dlouho, dokud jim uvěříte. Mozek si to bude velmi dobře pamatovat. Stejně jako si pamatuje takové ty věty jako: „Jsi hloupý, z tebe nikdy nic nebude.” 

Představy či obrázky jsou ideální pro programování mysli

  1. Vizualizace – Opět jde o opakování představy. Chcete být hodnější na své děti, nekřičet po nich? Pak si v hlavě vytvořte obrázek sebe samé, jak jste klidná, vyrovnaná a s dětma to řešíte beze vzteku. Vizualizace jsou velmi silné. 
  1. Tabule – Také výborný prostředek k podprahovému vnímání. Na tabuli či nástěnku si vytvořte obrazové afirmace. Chcete vymyslet nový projekt, ale chybí vám síla a odhodlání? Pak si na tabuli připevněte fotografie velmi úspěšných lidí jako je Einstein, Bill Gates, Barack Obama, Dagmara Havlová a další. Prostě lidé, kteří vás oslovují a fascinují. Poté si tam klidně přilepte fotografii vaší vysněné kanceláře, hromadu peněz, napište na papír předpokládaný stav konta a vše doplňte pozitivními nálepkami a barvami. Takovou tabuli si pak dejte na místo, kolem kterého často chodíte nebo u něj dokonce sedíte. Dennodenní pozorování vám doslova přepíše vaše vnímání. 
  1. Meditace – Je dobrou kamarádkou každé zdravé mysli. Pomocí meditace se naladíte na správnou vlnu, zbavíte se stresu, zklidníte se a zpomalíte. Tím pádem budete vyrovnaní a pomůžete své mysli lépe přijímat nové poznatky.  
Meditace je jednou z technik programování mysli.
Meditace je jednou z technik programování mysli. Zdroj: Pixabay.com

Programování mysli pomocí styku s lidmi a dobrou četbou

  1. Přátelé – Máte ve svém okolí emočního upíra? Tedy člověka, který je neustále negativní, mrzutý a stále si stěžuje? Bude pro vás asi lepší se s ním nadobro rozloučit nebo alespoň omezit styky. Raději se obklopte pozitivními lidmi, úspěšnými podnikateli a dobrými zaměstnanci. To, s kým se stýkáme ukazuje, jací jsme lidé.  
  1. Knihy a filmy – Vybavte si knihovnu a filmotéku tituly, které vás budou motivovat. Čtěte motivační knihy, sledujte filmy s dobrým koncem nabité dobrým příběhem s kladnými postavami. 
  1. Deník – Založte si deník, do kterého si budete každý den zapisovat, co dobrého jste ten den vykonali. Někdy to může být dobrý skutek, jindy to bude skvělý den s dětmi či úspěšný den v práci při dokončení složitého projektu. 
  1. Zvyky, zlozvyky a návyky – Jsou nedílnou součástí každého dne. Zaryté stereotypy nás nutí opakovat určití činnosti den co den. Pokuste se je změnit k lepšímu. Chcete přestat kouřit? Pak si zkuste nezapálit hned po probuzení, ale snažte se vydržet alespoň hodinu dvě. Časem dobu prodlužujte, třeba jen o deset minut. Uvidíte, že nakonec se počet cigaret sníží natolik, že už nebude tak obtížné nadobro skoncovat. 

Mentální programování mysli 

Jak již bylo řečeno. Mozek se chová jako sval. Věc, myšlenka nebo činnost, na kterou zaměříme pozornost, vůli a energii je prokazatelně v mozku větší. Respektive ta část mozku, která se jím zabývá. Naopak ty části, které se nepoužívají se zmenší. To lze využít ve svůj prospěch. Pomocí afirmační hudby nebo videí si můžete ve svém životě uspořádat vztahy, zvýšit sebevědomí nebo stát více odolnými proti stresu

Zde přinášíme tipy na relaxační programovací videa: 

Relaxační hudba proti stresu 

Nahrávka hudby podporující hubnutí 

Meditace motivující k dosažení cíle 

Nahrávka zajišťující bohatství a prosperitu 

Máte vy sami nějaké zkušenosti s programováním mysli? Podělte se s námi. 

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.