25 května, 2021

Nástěnka vizí: Co to je a jak si ji vytvořit?

Nástěnka vizí je přesně to, co by si měl každý z nás tvořit. Máte v hlavě spoustu myšlenek a věcí, které byste si chtěli splnit? Chybí vám motivace? V tomto článku se dozvíte, co vlastně nástěnka vizí je, jak k ní přistupovat i jak si jí vytvořit tak, aby plnila svůj účel.

Co je nástěnka vizí

Nástěnka vizí (neboli Vision board) je jakási osobní mapa snů a cílů. Principem je zaplnit tuto vaši nástěnku fotografiemi, obrázky, motivačními citáty i nápisy. Záleží pouze na vás, co do své vision board zahrnete. Každý člověk touží po čem jiném. Cílem nástěnky je člověka motivovat k plnění cílů i podpořit jedince a dodat mu potřebnou kuráž.

Nástěnka vizí má svá pravidla

Důležité pravidlo č. 1 – buďte vděční za to, co už máte. Pokud si budete jen stále dokola opakovat, že se máte hůř než ten či onen, ničím si nepomůžete. Vděčnost je důležitým prvkem, který vám napomůže při cestě za plněním vašich snů.

Důležité pravidlo č. 2 – mějte tuto svoji nástěnku stále na očích! Je dobré si vaše sny připomínat – ať už ty malé a lehčeji splnitelné, tak i ty větší, které zaberou více času. Proto si zvolte místo, které Vám bude vaše sny často připomínat.

Jak si nástěnku vizí vytvořit

Je jen na vás, jestli se rozhodnete pro kus kartonu, digitální podobu nebo klasickou korkovou tabuli. Ve fantazii se meze nekladou a je třeba mít na paměti, že to musí vyhovovat hlavně vám!

Výrobu nástěnky můžeme rozdělit do 4 kroků:

1.Sedněte si s papírem a tužkou a v klidu si rozmyslete, po čem doopravdy toužíte a co je vaším snem. Nápady si poté podrobně sepište. Tomuto procesu se odborně říká brainstorming. Tato technika slouží k vymýšlení nahodilých nápadů a myšlenek.

Nastává čas volby – někomu více vyhovuje digitální forma, někomu více ta papírová.

2a. Pokud se rozhodnete pro papírovou, bude výroba kreativnější. Vezměte časopisy, tužky, fixy, lepidlo, washi pásky, obrázky, klidně i osobnější věci, které jsou pro vás důležité. Také větší nástěnku čí tvrdý papír. Ve fantazii se meze nekladou. Lepte, stříhejte, kreslete. Co jen se Vám zlíbí.

2b. U varianty digitální osobně doporučuji například Pinterest nebo Tumblr. Zde si můžete najít obrázky, citáty i fotografie, které nejlépe reprezentují vaše touhy a cíle. Poté pouze stačí tyto obrázky nahodile poskládat vedle sebe ať už ve Wordu, nebo například v Canvě (ta nabízí i ve své bezplatné verzi nespočet šablon). Pak už si jen nástěnku vytisknete.

3. Předposledním krokem je si vaší vision board vyvěsit na vámi zvolené místo. Toto místo by nám mělo být na očích každý den. Pokud jsou to osobnější věci, které si chcete uchovat v soukromí, nalepte si ji například zevnitř šatní skříně. Dobrou variantou může být i tapeta vašeho mobilního zařízení.

4. Posledním krokem je za svými cíli si jít a plnit si je.

Nástěnka vizí
Jeden z mnoha příkladů, jak můžete svoji nástěnku vizí pojmout. Zdroj: Pexels.com

Také není špatný nápad udělat si 2 různé nástěnky. Jednu s krátkodobými sny a cíli a jednu s dlouhodobými. Každému vyhovuje něco jiného, někdo má rád vše po kupě, někoho více motivuje si každý týden/měsíc „odškrtnout“ splněné cíle a směle se pustit s nadcházejícím pondělím do nových. Roční jsou pak hezké v tom, že se můžete ohlédnout, jak moc jste na sobě i svých snech daný rok pracovali.

Osobní vize

Obecně můžeme říct, že vize je jakási naše představa, kterou máme. Je to obrázek toho, čeho bychom chtěli dosáhnout i kde se vidíme v budoucnosti. Pro někoho to může být například vydání své vlastní knihy, postavení rodinného domu, či vybudování pasivního příjmu.

Vize by měla být:

  • Individuální
  • Reálná
  • Dlouhodobá

Čemu se naopak vyhněte:

  • Přehnanému snění
  • Krátkodobým snům (v dlouhodobém měřítku jsou tyto krátkodobé konkrétní sny nežádoucí)
  • Vzájemně si odporujícím snům

SWOT analýza

Pro vytvoření vlastních vizí je dobré si nejprve udělat tzv. SWOT analýzu – technika hojně využívaná při analýze podniku v marketingu a ekonomice, kdy se vyhodnocují vnější a vnitřní faktory ovlivňující úspěšnost organizace. Původní myšlenka a záměr byl pro hodnocení organizace jako celku, v dnešní době je ovšem možné ji použít téměř na cokoliv. Například i pro osobní hodnocení jedinců. Lze ji tedy využít i k uvědomění si 4 faktorů, které nás ovlivňují:

  1. S – strenght (silné stránky): věci, které nám jdou, ve kterých si věříme, co umíme, a dělá nám radost.
  2. W – weak (slabé stránky): věci, které nám naopak nejdou, nevyplavují endorfiny, nemotivují, neznáme.
  3. O – opportunity (příležitosti): aneb na čem chci pracovat, v čem vidím potenciál, do čeho chci vynakládat svůj čas i energii.
  4. T – threats (hrozby): věci, které by mě na cestě za mými sny mohli překvapit i ohrozit. Nenechte se ovšem vylekat, záleží pouze na vašem přístupu a odhodlání.

Po vytvoření této jednoduché analýzy byste měli mít větší jasno a lépe vědět co od života očekáváte a co si přejete. Zamyslete se, co je pro vás v životě nejdůležitější, jaké jsou pro vás osobní priority i morální hodnoty.

SWOT analýza
Jednotlivé položky si podrobně rozepíšete. Tato analýza by vám měla napomoci k lepšímu pochopení, co od života očekáváte. Zdroj: Pixabay.com

Prokrastinace – největší strašák

Prokrastinace, neboli chronická tendence odkládat věci na později. Každý se s ní čas od času potýká. Nejčastěji máme tendenci prokrastinovat u věcí, které jsou důležité, neodkladné a většinou spíše nepříjemné. To vás pak zabaví i křeček v kolotoči, na kterého dokážete koukat desítky hodin (obrazně řečeno). Slovo pochází z latinského pro-crastinus = patřící zítřku.

Nástěnka vizí vám pomůže bojovat s prokrastinací

Hlavník klíčem k úspěchu je na sebe nevyvíjet velký tlak a tento zlozvyk odbourávat postupně. Začít jednoduchými kroky – například právě nástěnkou vizí. Na tu si na začátku týdne vyobrazíte vaše cíle nadcházejícího týdne a alespoň vás to více motivuje mít příští neděli hotovo. Také je dobré si vždy den předem předpřipravit tzv. To-Do listy. Vytvoříte si seznam úkolů, které máte v plánu následující den splnit. Uvidíte, jak vás bude odškrtávání jednotlivých položek těšit. Také je důležité se dobře naladit už po ránu, mít své rituály, které vás nabudí a úspěšně odstartují den.

Diář Konec prokrastinace

Toto dílo má na starosti známý český podnikatel, publicista a spisovatel Petr Ludwig. Ten se tématem prokrastinace zabývá podrobněji i ve své knize Konec prokrastinace. Tento 4měsíční, denní, nedatovaný diář, který Ludwig vytvořil, slouží k boji proti prokrastinaci. Najdete v něm osvědčené tipy a triky ze stejnojmenné knihy, které díky diáři převedete do praxe, TODO today, flow-lístek, časové plány, prostor pro poznámky i pro ztvárnění vašich vizí, samolepky a spoustu dalšího.

A jak jste na tom vy? Tvoříte si své vlastní nástěnky vizí? Podělte se s námi!

Jsem studentkou VŠ a ve volných chvílích se ráda učím nové věci o online marketingovém světe. Řídím se hesly - "Historie se neptá jak, ale jestli." a "Cokoliv se rozhodneš udělat, ujisti se, že tě to učiní šťastnou."