19 července, 2021

Jak se zbavit vzteku: 9 tipů, jak ovládat vztek

I maličkost v nás vyvolá vztek nebo smích. Je to jako na houpačce. Jak se zbavit vzteku a posílit ty dobré emoce? Někdo vztek dusí v sobě a raději se jde projít, jiný zase začne křičet ve chvíli, kdy mu spadne hrnek na zem nebo se mu rozlije pití. Cest, jak se vypořádat se vztekem je mnoho. Odborníci však doporučují, ať jej rozhodně nedržíte pod pokličkou, ale necháte jej uniknout ze své mysli a těla. Dlouhodobě zadržovaný vztek je zdraví škodlivý. Ukážeme vám způsoby, jak s ním zatočit! 

Jak působí vztek na tělo

Vztek není moc hezká emoce. Nutí nás křičet, házet věcmi, říkat věci, které ani nemyslíme vážně. Pokud se vztekáte příliš často, tedy, že jste výbušná povaha, mohou vás v životě potkat určité zdravotní problémy. 

  • Bolest hlavy a zad 
  • Nedostatečná kapacita plic 
  • Vysoký krevní tlak 
  • Podrážděnost 
  • Neklidné spaní 
  • Problémy se srdcem 

Jak se zbavit vzteku 

Je naprosto přirozené a lidské, že se člověk čas od času rozčílí. Děti jej vyvedou z klidu, něco se nedaří, vše je špatně již delší dobu nebo jen nemá svůj den. Však chybovat je lidské. Ale na vás je, umět se s tím vypořádat a nevyskočit při prvním návalu vzteku jako čertík z krabičky. Jak tedy zvládat návaly vzteku? Zkuste jednu z 9 metod. 

  1. Nádech, výdech – Je to ta první věc, co můžete udělat. Správné hluboké dýchání vás pomůže uklidnit. Nedýchejte tedy rychle jak pejsek. To vám jen ještě víc rozproudí krev v žilách. Musíte dýchat dlouze do břicha. Nádech nosem, výdech břichem. Tak, jak vás to učí už od základní školy. Takové dýchání uklidní rozbouřenou mysl a pomůže zvládnout výbuchy vzteku. Spolu s dýcháním můžete v hlavě počítat do deseti nebo klidně až do padesáti, a pak teprve udělat nějakou akci.  Další možnosti je správné dýchání povýšit až na meditaci.
  1. Tiché místo – Skvěle funguje i představa nějakého pěkného místa ve vaší hlavě. Jednoduše si sedněte, zavřete oči a v mysli se přeneste na vaše místo ve vzpomínkách, kdy jste se cítili šťastni. Může to být domácí postel, ostrov, který jste navštívili na dovolené i les ve vesnici vaší babičky, kde jste trávili dětství. To už necháme na vás. Chvíli na něj myslete a zaměřte se na sebemenší detail. Jaké bylo počasí, zda v dáli hrála hudba, osoby, které tam byly s vámi, co jste měli na sobě. Tím se zmenší vztek v hlavě a vy budete připraveni lépe čelit nepříjemnostem, který jej vyvolaly. 

Pohyb a dobrá nálada jsou skvělý pomocníci jak zmenšit míru vzteku v životě

  1. Pohyb – Návaly vzteku je potřeba někudy upustit. Většinou má člověk zvýšený adrenalin, a tedy mnoho nevyužité energie. Přetvořte ji na něco pozitivního. Udělejte si pár dřepů, zaskačte si panáka, zatancujte si. Jednoduše se hýbejte. Tím svou mysl zaměříte na něco zcela jiného a dávka podrážděnosti a vzteku opadne. 
  1. Komunikace – Velmi pomáhá, pokud si s někým o vzteku promluvíte. Může to být partner, rodič, dobrá kamarádka, anonymní člověk na Clubhouse nebo klidně i kolega v práci. Když si o tom s někým promluvíte, hned se vám uleví. Pokud vás někdo rozčiluje dlouhodobě a děje se to opakovaně, bylo by nejspíš na místě, abyste mu o svém trápení v klidu pověděli. Jednoduše mu sdělte, co vás štve a snažte se najít cestu, jak z toho ven. Třeba bude stačit změnit nějakou maličkost a vše bude v pořádku. 
  1. Úsměv – Dalším jednoduchým trikem, který můžete vyzkoušet, je se od srdce zasmát. Vzpomeňte si na veselou příhodu, podívejte se v mobilu na fotku svého dítěte a vraťte se do pohody.  
  1. Koníček – Máte pocit, že vás nepříjemné pocity a škaredé emoce přepadávají nějak často? Najděte si koníček, který vám pomůže ventilovat vztek. A je úplně jedno, jestli to budou rukodělné práce, trénink bojového umění, kaligrafie nebo budete lozit po horách. Myslete na jiné věci než na otravného souseda.  

Vztek je zbytečný, pokud s tím nelze nic dělat

  1. Léčba – Výbuchy vzteku jsou v pořádku, pokud nepřekračují pomyslné meze normálnosti. Někdo je více výbušný, jiný je docela nad věcí. Pokud se ale vztekáte i kvůli maličkostem a neumíte ani s pomocí relaxačních technik a vhodných myšlenek najít uvolnění, nejspíš je na řadě léčba odborníkem. Najměte si odborníka, který ve vás probudí vnitřní klid. Poradí, jak vybít vztek a jak se s ním naučit pracovat. Ukáže jiný pohled na věc a pokud bude třeba, doporučí a předepíše vhodnou léčbu. Není žádnou ostudou, pokud budete polykat prášky na štěstí. 
Prášky pomáhají bojovat se vztekem.
Prášky jsou možností jak se zbavit vzteku. Zdroj: Pixabay.com
  1. Současnost – Něco v sobě dusit není zdravé. Naučte se hodit věci za hlavu. Ty, s kterýma nic nezmůžete, stejně nezměníte. Nač se tím užírat. Ubíjí vás trávit čas s přáteli své milé? Snažte se eliminovat návštěvy na minimum. Mrzí vás, jak se chová vaše dcera? Zkuste si s ní promluvit anebo přijmout fakt, že je to samostatná osoba. Ne všichni se budou chovat podle vás. Přijměte to jako fakt a jděte dále. 
  1. Řešení – Než řeknete něco, co by vás mohlo mrzet, dejte si chvilku pauzu. Co vás tak neskutečně vytočilo? Proč vás přemohl vztek? Nešlo by to nějak vyřešit?  Zkuste přijít na řešení, které by vám napovědělo, jak se zbavit vzteku.

Co dalšího pomáhá bojovat se vztekem 

Způsoby, jak ovládnout vztek, je dobré použít ihned při jeho nástupu. Jsou však i metody, které při dlouhodobém provádění eliminují počet propuknutého vzteku. 

  • Snažte se omezit konzumaci jídel z fast foodu. Jsou plné cukru, soli a mají minimum stopových prvků. To nepříjemně ovlivňuje zdraví, a tudíž naše psychická pohoda není v optimálním stavu. 
  • Dodejte tělu vápník navíc, klidně formou tablet. Očekáváte nával stresu? Už víte, že vás čeká schůzka s člověkem, který vás rozčiluje?  Honem zvýšit hladinku stopových prvků v těle. Při stresu je totiž ve velké míře konzumován. 
  • Opatřete si tzv. růžové brýle. Pokud svět kolem sebe uvidíte v barvách, bude vám hned veseleji a stresové situace zvládnete o to lehčeji. Takže kancelář si nechte vymalovat nějakou povzbudivou veselou barvou. Co takhle růžová? 
  • Skvěle pomáhá i zdravé stravování. Vyzkoušejte půsty nebo paleo stravu. Cítíte, že nejste ve své kůži a nejraději byste s něčím hodili o zeď? Dopřejte si malou zdravou svačinku. Třeba banán, fit tyčinku nebo si uvařte meduňkový čaj. Ty vás uklidní. 
  • Pravidelně si dopřávejte masáž celého těla. Od partnera nebo v salonu. Uvolní to nahromaděné napětí. 

Jak se zbavit vzteku dle typu osobnosti – je někdo více náchylný?

Jsou určité typy lidí. Každý máme nějakou povahu, která nám byla dána a máme své názory. Nemusí se nám líbit chování ostatních, máme na vše jiný nadhled či představu a ve chvíli kdy narazíme na odpor, reagujeme jinak než třeba kolega v práci. Čím to je? Dá se říci, kteří lidé jsou všeobecně více agresivnější? Psychologové mají docela jasno.  

Podle nich se snadno rozčílí narcista, člověk se soutěživým duchem, perfekcionista, workoholik a lidé s vysokými cíli. Tito lidé mají nastavené někdy vysoké očekávání, které nedokáží všichni splnit. Narcista myslí pouze na sebe a když mu do toho někdo vstoupí, je oheň na střeše. Workoholik a perfekcionista zase chtějí skvěle vykonanou práci a velmi neradi slevují ze svých nároků. Co se týká člověka se soutěživým duchem, tady je to zcela jasné. Nevyhrál, přichází zloba. Naštěstí tak jak rychle jejich vztek vzplane, tak i rychle opadne.  

Pohyb je skvělý způsob jak překonat vztek.
Pohyb je skvělý způsob jak se zbavit vzteku. Zdroj: Pixabay.com

Všeobecně se dá říci, že vytočit se dá jakýkoliv člověk, který je unavený, hladový, je v časovém pressu, nic se mu nedaří a už delší dobu nemá dobrou náladu.  

Další zbraně pro překonání vzteku 

Pokud máte rádi četbu a trápí vás nízká schopnost sebekontroly, můžete si určité rady a tipy ke zpracování hněvu přečíst v knihách. Klasikou je Sebeovládání od předního českého psychologa Karla Nešpora. Jestliže máte raději názornou ukázku, pusťte si film nebo sitcom Kurz sebeovládání. Třeba se v určitých chvílích budete poznávat a zasmějete se sami sobě, jak zle při tom vypadáte. A to je tou nejlepší motivací přijít na způsob, jak se zbavit vzteku.

 

Máte své osvědčené metody, jak se zbavit vzteku? Napište nám.

Jsem maminka, žena mnoha zájmů. Copywriterka na volné noze. Dělám to, co mě baví.